Európai Számvevőszék: az uniós nagyvárosoknak a fenntartható közlekedés felé kell mozdulniuk

MTI/iho   ·   2020.03.03. 18:40
birmingham-dugodij-400

A jelentés rámutat, hogy a folyamatosabb közlekedés gyorsíthatja a térség gazdasági növekedését, és a forgalom szabad áramlása akár harminc százalékkal is növelhetné a munkavállalók termelékenységét. Tekintettel a városi mobilitás által a gazdasági növekedésre és a környezetre gyakorolt hatásra, az Európai Unió elkötelezett a fenntartható városi mobilitás előmozdítása mellett. Ez olyan stratégiák kidolgozását jelenti, amelyek elősegítik a tisztább és fenntarthatóbb közlekedési módok, így a gyaloglás, a kerékpározás, a tömegközlekedés, illetve a gépkocsihasználat és -tulajdonlás újfajta mintái felé való elmozdulást. A jelentés ugyanakkor leszögezi, hogy érdemi javulás csak a tagállamok elkötelezett szerepvállalásával lehetséges.

A jelentés felidézi, hogy az Európai Bizottság 2013-ban tette közzé az úgynevezett városi mobilitási csomagot, és a korábbinál nagyobb összegű finanszírozást irányzott elő a környezetbarát városi közlekedés fenntarthatóságának javítására. A városi mobilitáshoz nyújtott uniós finanszírozás legfőbb forrását az európai strukturális és beruházási alapok jelentik, amelyek a 2014–2020-as időszakban 16,3 milliárd euróval támogatták ezt a területet. Az Európai Számvevőszék azt vizsgálta, hogy mennyire eredményesen járul hozzá az uniós támogatás a városi mobilitás fenntartható fejlesztéséhez.

Megállapította, hogy hat évvel azután, hogy a Bizottság „ritmusváltásra” szólított fel, nem történt egyértelmű elmozdulás a fenntarthatóbb közlekedési módok felé. Bár a városok elindítottak néhány kezdeményezést a tömegközlekedés minőségének és lefedettségének javítására, nem csökkent jelentős mértékben a magángépjárművek használata. Néhány levegőminőség-mutató kismértékben javulni kezdett, ugyanakkor egyre nő a közúti közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátás, amely sok városban még ma is meghaladja az uniós biztonsági határértékeket. A számvevőszék egyebek közt arra is rámutatott, hogy az uniós finanszírozásban részesülő projektek kialakítási és végrehajtási hiányosságai miatt azok eredményessége elmaradt a tervezettől, és ezek a projektek nem mindig épültek megalapozott városi mobilitási stratégiákra.

Az Európai Számvevőszék a vizsgálata alapján azt az ajánlást fogalmazta meg az Európai Bizottság számára, hogy gyűjtsön több, városi mobilitással kapcsolatos adatot a tagállamoktól és tegye ezeket közzé, továbbá az uniós finanszírozás feltételeként írja elő fenntartható városi mobilitási terv elfogadását.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút

Miből főzzön buszt a BKV?

Zajácz János   ·   2011.09.21. 14:00

A kritikus állapota miatt a BKV buszparkja azonnali cserére szorul. Az iho/közút válasza Szedlmajer László írására.