Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége: irány Magyarország!

iho/vasút   ·   2019.11.05. 15:00
400px_mav_allomasi_gondnok_keleti

Budapesten tartja jövőre az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) az egyik legkiemeltebb szakmai konferenciát. A döntést október elején a CER barcelonai ülésén hozták meg. A konferencián részt vett Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója és Dr. Kormányos László, a cég szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese. A nagyszabású közösségi közlekedés tárgyú találkozón egyebek között a vasút szerepét is vizsgálták az Európai Unió mobilitási stratégiáján belül, kiemelten foglalkoztak a minőségi szolgáltatással, a több közlekedési ág (vasút, közút, repülés, hajózás) kombinált igénybevételét jelentő multimodális utazási lánccal, amelynek a vasút adná a gerinchálózatát, a digitalizáció és a mesterséges intelligencia fontosságával, a fenntarthatósággal, környezettudatossággal, valamint a jegyvásárlási rendszerek lényeges kérdéseivel. A konferencián arról is döntöttek, hogy a MÁV-Start szervezésében a CER magas szintű vasúti személyszállítási találkozóját (High-Level Passenger Meeting) Budapesten tartják 2020 októberében. Az esemény az európai vasúti diplomácia egyik legkiemelkedőbb, legrangosabb személyszállítási értekezlete, amelyen az európai személyszállító vasutak legfelsőbb vezetői vesznek részt.

A MÁV-Start egyik stratégiai célkitűzése, hogy a Kárpát-medence vezető vasúti szolgáltatója legyen. Ehhez már most is komoly nemzetközi hálózattal rendelkezik, évről-évre folyamatosan növekvő utasszámmal. A vasútvállalat tavaly 3,1 millió utast szállított a nemzetközi forgalomban, ez stabil alapja a nemzetközi szolgáltatásai fejlesztését célzó terveknek. Hazánk környezetében sok olyan város található, amelyek felé ütemesen növekszik az üzleti és turisztikai célú utazási igény. A MÁV-Start számára kiemelten fontosak a magyarlakta területek, és szeretne még intenzívebben eljutni járataival Felvidékre, Kárpátaljára, Erdélybe és Délvidékre is. A vasúttársaság további terve az, hogy a nemzetközi viszonylatban is minden célcsoportot színvonalasan és gazdaságosan kiszolgáljon: az üzleti útra indulók számára első osztályú utazást és étkezőkocsi szolgáltatást nyújt, a turisztikai célból utazók részére éjszakai vonatokat ajánlanak például Zürichbe, Münchenbe, Berlinbe, Prágába. A családos nyaralóknak a belföldi úticélokon (például Balaton, Tisza-tó) felül az Adria felé is több útirányon és célvárosba kínál népszerű ajánlatokat nyaranta.

Budapesten rendezheti meg 2020-ban a MÁV-Start az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) szakmai konferenciáját (illusztráció: Vörös Attila)

Fejlesztések és tervek a MÁV-Startnál

Idén ősszel a nemzetközi forgalomban, több járat esetében az utazási élményt javító szolgáltatásfejlesztéseket hajtott végre a vasúttársaság. Ennek sarkalatos eleme volt a korábban leállított étkezőkocsi-szolgáltatás újraindítása valamennyi Budapest és Bécs közötti vonat, a Bécsből Budapesten át Kolozsvárra közlekedő Transilvania Eurocity, továbbá a Székelyföldön keresztül Brassóba tartó Corona Intercity esetében. Utóbbiban szeptembertől a korábbinál modernebb típusú fekvőhelyes kocsik közlekednek, esztétikusabb utastérrel, konnektorokkal felszerelt fülkékkel, csendesebb futású járművekkel.

A 2019/2020-as menetrendi időszakban a Corona Intercity fejlesztését változatlanul napirenden tartja a vasútvállalat: a decemberi éves menetrendváltástól a hálókocsit is a jelenleginél modernebb járműből áll majd, 2020 nyarától pedig klímás kocsikkal futnak. December közepétől újabb közvetlen eljutási lehetőséget kínálnak a határon túli magyarlakta területekre: a Transilvania Eurocity közvetlen kocsijaival akár Nyugat-Magyarországról (Győrből vagy Tatabányáról), a fővárosból és az Alföldről (Szolnokról vagy Debrecenből) is átszállás nélkül lehet majd eljutni Szatmárnémetibe az év minden napján.

Hosszabb távú nemzetközi fejlesztési tervek között szerepel a hazai gyártású IC+-kocsik forgalomba állítása, valamint a háló- és fekvőhelyes kocsipark modernizációja, illetve az étkezőkocsik felújítása. A jármű és a pályafejlesztéseket kihasználva a nemzetközi szolgáltatási hálózat bővítése várható Nyugat-Európa, kiemelten Németország nagyvárosai, valamint Belgrád és a balkáni turisztikai és nyári üdülési célpontok (Szófia, Szaloniki, Bar, Isztambul) felé. A nemzetközi szolgáltatási fejlesztése érdekében a MÁV-Start rendszeresen konzultál főként a szomszédos országok, valamint Németország és Svájc vasúttársaságaival.

CER Európa-szerte

A CER-tagok vasúti vonalainak hossza az európai vasúti hálózat több mint hetven százalékát fedi le; a szervezetben magukat képviseltető vállalatok adják az áruszállítási üzletág csaknem nyolcvan és a vasúti személyszállítás kilencvenkét százalékát Európában. A CER az európai vasutak érdekeit képviselve fontos szerepet játszik az EU-s jogalkotásban és jogalkalmazásban, a brüsszeli székhelyű szervezet az uniós intézmények fontos tárgyalópartnere. A mintegy hetven európai vállalatot tömörítő szervezet – melynek tagja a MÁV Zrt. mellett a GYSEV Zrt., a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület és a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. is – tevékenysége kiterjed a vasutak szempontjából fontos valamennyi területre, így a személyszállításra, a közszolgáltatásra, a szociális párbeszédre, a környezetvédelemre, illetve az infrastruktúrafejlesztés és a kölcsönös átjárhatóság területére is.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek