Evezős regatta Budapesten
A Duna budapesti szakaszán egykor nagy népszerűségnek örvendtek a lágy mobilitás vízi megfelelői, vagyis az evezés és más folyami sportágak. Széchenyi Istvánhoz vezethető vissza a dunai sportolás: Nagy-Britanniából hozatott hajókkal az 1840-es években alapított csónakázó egyletet a „legnagyobb magyar”, méghozzá az épülő Lánchíd közvetlen közelében. Az evezés a huszadik század első évtizedeiben élet virágkorát. A Margitsziget és a Római-part csónakházaiból hétvégénként százával rajzottak ki az ember által hajtott sudár cédrushajók, 1933-ban pedig az evezős Európa-bajnokságot is fővárosunk központjában rendezték.
Sajnos a motorizált hajóforgalom drasztikus növekedése és a folyóparti kövezett védművek teljes kiépítése megtizedelte a budapesti csónakházak számát. Manapság elsősorban az egymást érő turistahajók hullámai miatt evezhetetlen a Duna Margit-híd és Lágymányosi-híd közötti szakasza. Az életben maradt kajak-kenus és evezős szakosztályok a folyó csepeli, óbudai, újpesti és szentendrei mellékágaiban húzzák meg magukat. A városközpont közelében – a margitszigeti evezés utolsó mohikánjaként – egyetlen evezős egyesület maradt aktív: éppen Széchenyi csónakdájának jogutódja, a Danubius Nemzeti Hajós Egylet.
Április 15-én rendhagyó, hagyományőrző és egyben hagyományteremtő regattát csodálhatnak meg a budapestiek a Magyar Evezős Szövetség, a Danubius Nemzeti Hajós Egylet, a Budapesti Evezős Szövetség és a Budapesti Egyetemi és Főiskolai Sportszövetség. A 22. gróf Széchenyi István Emlékverseny és Sportnap az egykor virágzó fővárosi evezős élet mementója, mely két évtized alatt a sportág hivatalos évadnyitó versenyévé és legnagyobb budapesti rendezvényévé nőtte ki magát. Egy napra ismét evezősök nyüzsögnek majd géphajók helyett a Margitsziget budai oldalában.
A huszonkét éves verseny hagyományteremtő különlegessége lesz a nemzetközi üldözéses nyolcasverseny, amit a világhírű londoni Head of the River Race mintájára szerveznek. A 4,5 kilométeres versenytávnak nekivágó csapatok az Óbudai-sziget északi csücskéből indulnak, a cél pedig a Margitsziget budai oldalában úszó Wesselényi csónakház vonalában lesz. A szervezők nem titkolt célja, hogy a 2011-benkezdeményezés révén az elkövetkezendő években a közép-európai evezős versenyek kiemelt helyszínévé tegyék Budapestet.
A rendezvény célközönsége igen széles: a profik nyolcasversenye után egyetemisták, majd céges csapatok mérik össze erejüket tízevezős hajókban. A Margitszigetre kilátogató érdeklődőket szárazföldi programok is várják a Danubius Nemzeti Hajós Egylet telephelyén, a versenyek végeztével pedig bárki kipróbálhatja a legbiztonságosabb ember által hajtott, tízevezős vízi járműveket.
Az Európai Tanács tavaly fogadta el a Duna Régió Stratégiáról szóló záródokumentumot. Lassan a térség döntéshozói is felismerik, hogy ökológiai, gazdasági és közlekedési szempontból is újra kell értékelni a Dunában rejlő lehetőségeket és korlátokat. Bízunk benne, hogy az olcsó, energiatakarékos közlekedési mód, a hajózás újbóli térnyerése mellett – Széchenyi nyomdokain haladva – a folyami sport és rekreáció is a figyelem középpontjába kerülhet.