Évszázados Mallet, ifjú CAF

Kemsei Zoltán   ·   2014.05.15. 21:15
00kicsi

A megszokott rend szerint, a köszöntők és az albizottságok beszámolói, megemlékezései után következtek az aktualitások. Sajnos Pfaff Ferencről, a MÁV hajdani főépítészéről, csodálatos épületek tervezőjéről könyv még nem jelenhetett meg (a szerkesztési munkákon már túl vannak), egy emlékkiállítással azért megemlékeztek a munkájáról. A Műemléki albizottság, Kummer István megemlékezését és tárlatmegnyitóját külön aktuálissá tette két vasúti épület megmentése – erről később Márkus Imre parkvezető számolt be részletesen. A törökszentmiklósi bejárati őrházat és a kétállásos püspökladányi mozdonyszínt sikerült a végső eltűnéstől megóvni, mindkét épület a Vasúttörténeti Park új infrastruktúra-kiállítását fogja majd gyarapítani.

A Pfaff Ferenc-emlékkiállítás az Orient-csarnokban<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)


Sajnálatos (és nem eléggé körültekintő) módon egyetlen példány sem maradt fent a gőzösóriásból, az 1914-től gyártott, Mallet-rendszerű 601-es sorozatból. A főleg a petrozsényi szénbányák vonalaira és a Fiume környéki kemény hegyipályákra kifejlesztett gépnek csak archív képeit láthatták az egybegyűltek, továbbá egy élethű makettet is meg lehetett csodálni. Utána egy sokkal fiatalabb járműről, azaz a gyártó húszéves hazai jelenlétéről hallhattunk előadást: a spanyol CAF-kocsikat – ahogy ez az Indóház hasábjain is megjelent – 1994 óta láthatjuk a magyar vaspályákon. A közelmúlt villamosbeszerzéseinek okán a DKV és a BKK egy-egy képviselője is megtartotta előadását.

Ez a 601-es maradt nekünk...

Na de mi van a járművekkel? – kérdezhetnénk, hiszen a Vasúttörténeti Parkba ellátogatók jó részét a kiállított és a működőképes mozdonyok, vasúti kocsik érdeklik. Elkészült például az OKÜ 5-ös fogasmozdony, a Stadler és a XII. kerületi önkormányzat hathatós támogatásával. A gépet – bár a vonalon sohasem közlekedett – a Svábhegyen, a Fogas végállomásánál állítják majd ki. A Liberatus Kft. járul hozzá egy régi nyitott teherkocsi, a Nemzeti Múzeum pedig a Szent Jobbot szállító vasúti kocsi restaurálásához. Mindazonáltal igaz, hogy járművek serege várja a megújulást, de ehhez is az a bizonyos három dolog hiányzik... Az uniós pályázati lehetőségek szűkülésével pénzt leginkább több tagállam, azok hasonló szervezeteinek együttműködésével, összefogásával lehet szerezni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek