Ez a busz vizet pufog ki!

iho   ·   2022.02.09. 15:00
1792_T20V6073_220209

Először vesz részt hidrogén meghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben Magyarországon a következő hetekben, Köki és Vecsés közt jár majd.

A HUMDA (Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.) szervezésében a Volánbusz üzemelteti majd a Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő Solaris Urbino 12 electric H2 típusú üzemanyagcellás buszt. A Zöld Busz Program több mint három hétig tartó demonstrációs mintaprojektje hasznos tapasztalatokkal szolgálhat a technológia hétköznapi felhasználhatóságával kapcsolatban.

A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz február 11-től március 6-ig közlekedik majd Vecsés és a főváros között közforgalmú személyszállítási szolgáltatásban. A tesztjelleggel közlekedő járművet bárki kipróbálhatja, díjmentesen igénybe vehető. A Prim-Vol Trade Kft. által biztosított buszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcella működik, amelybe hidrogéngázt juttatnak. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, mely eredményeként víz és elektromos energia keletkezik. A Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektjében közlekedő buszt egy ZF AV 130 integrált elektromos motor hajtja. A jármű tetején elhelyezett, összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni a jármű. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A zöld hidrogént a Linde Gáz Magyarország Zrt. szolgáltatja. 

Beltér, a plafonon vízre utaló jelek. Egyébként a hidrogéntartály ott van fölül (fotók: Vörös Attila)

A környezetünk jövője szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. A közlekedés a hazai szén-dioxid kibocsátás ötödét adja, ezen belül a közösségi közlekedés okozta károsanyag-kibocsátás csökkentéséért indítottuk el a Zöld Busz Programot annak érdekében, hogy hozzájáruljon a 2050-es klímacéljaink eléréshez. A helyi és agglomerációs közösségi közlekedésben jó megoldást jelent az akkumulátoros technológia, de a hosszabb fordákhoz, azaz napi járműfordulótervekhez a nagyobb távolság miatt már a hidrogénhajtás jelenthet optimális megoldást – emelte ki Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára. – A hidrogén hosszú távon az energia tárolására jelent jó megoldást. Az ideális helyzet az, ha a hidrogén előállításához használt energia eleve szén-dioxid-kibocsátás mentes, termesztésen ennek megteremtése a hosszú távú célunk. Ez a mintaprojekt azt a célt szolgálja, hogy jobban megismerjük a technológia lehetőségeit és határait a tömegközlekedésben. Ne feledjük, hogy a hazai közlekedés történelmében is kiemelkedő jelentőségű az első üzemanyagcellás autóbusz forgalomba állása – tette hozzá az államtitkár, akinek együttműködésével koordinálja a Zöld Busz Programot a HUMDA.

Az üzemanyagcellás buszok előnye, hogy hatótávban már felveszik a versenyt a hagyományos dízel üzemű buszokkal és a töltési idejük sem sokkal hosszabb hozzájuk képest. Viszonylag drága megoldásról van szó, de a technológia folyamatos fejlődésével egyre inkább a hétköznapok részévé válhat majd. A Nemzeti Hidrogénstratégia is a nehézgépjárművekre, így a kamionokra, hulladékszállító járművekre, valamint a városi buszközlekedésre fókuszál. Dinamikus felfutásra majd 2030 után lehet számítani, de az már most is látszik, hogy ezen a területen az autóbuszok fejlődése megelőzte a többi jármű-kategóriát – hangsúlyozta Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A MÁV-Volán-csoportnál elkötelezettek vagyunk az utasbarát, modern, fenntartható, zöld közlekedés mellett, ennek érdekében fejlesztjük a szolgáltatásainkat, új járműveket állítunk forgalomba, összehangolt vasúti és közúti menetrendet alkotunk – emelte ki Homolya Róbert, a vállalatcsoport elnök-vezérigazgatója. A vasúti gördülőállomány fiatalításához úgy kell lecserélni a járműveket, hogy megfeleljünk az uniós kibocsátás-csökkentési terveknek, elvárásoknak is: a lehető legnagyobb arányban a vasútra kell terelni a személy- és áruszállítást ahhoz, hogy az Európai Unió által megfogalmazott klímacélt elérhessük, és 2050-re kilencven százalékkal csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátást. A vasúttársaságnál már kidolgozás alatt állnak a hidrogén üzemanyagcellás vasúti járművek, motorvonatok műszaki feltételei, amit követhetnek ezek alkalmazhatóságának műszaki és gazdaságossági szempontú vizsgálatai a MÁV–Volán-csoport fenntarthatósági stratégiai célkitűzéseinek teljesítése érdekében.

Homolya Róbert

A jövő mobilitása kiemelkedő jelentőségű a Volánbusz működésében, a folyamatos flottafejlesztésünkben is elsőbbséget élveznek a zöld szempontok. A Zöld Busz Program segítségével beszereztünk már 40 elektromos meghajtású autóbuszt, amelyek a dél-budai agglomerációban járulnak hozzá a zöldebb jövőhöz. Kíváncsian várjuk az üzemanyagcellás jármű több hetes tesztelése során összegyűlő tapasztalatokat, melyek alapján a jövőben megfontolt döntéseket hozhatunk fejlesztési irányainkról. Bízunk benne, hogy korszerűsítéseinknek köszönhetően egyre többen teszik le a slusszkulcsot, és szállnak inkább buszra vagy vonatra a fenntartható jövő érdekében – húzta alá Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója. A cég csaknem 6200 autóbuszával és több mint 18 ezer munkavállalójával a hazai közúti közösségi közlekedés meghatározó szereplője.

Pafféri Zoltán

A Solaris Urbino 12 electric H2 üzemanyag-cellás jármű még 2019-ben volt a lengyel buszgyártó legújabb alternatív hajtású városi típusának bemutatópéldánya, több nyugat-európai városban végzett próbafutásokat követően érkezik meg Budapestre. Sokat várunk a tesztüzemtől, az autóbusz műszaki, vezetéstechnikai és töltőinfrastruktúrával kapcsolatos üzemeltetői tapasztalatai számunkra is nagy jelentőségűek. Optimisták vagyunk, hiszen számos nagyvárosban bizonyított már a busz. A modell piaci bevezetése óta csaknem 150 megrendelést kapott Solaris – fűzte hozzá Mateusz Figaszewski, a lengyel Solaris Bus & Coach e-mobilitás fejlesztési és piaci intelligencia igazgatója. A Solaris a hidrogén meghajtású mellett dízel, hibrid, CNG és elektromos autóbuszokat is gyárt, melyekből számos típus öt különböző méretben is elérhető, akár 24 méteres, duplacsuklós kivitelben is. A Solaris járművek magyarországi vezérképviselete, a Prim-Vol Trade Kft.

Mateusz Figaszewski

A tesztelés idejére az autóbusz üzemeltetéséhez szükséges hidrogén üzemanyagot a Linde csoport magyarországi leányvállalata, a Linde Gáz Magyarország Zrt. biztosítja. – A buszt a több hetes mintaprojektjén a Linde első és eddig egyetlen magyarországi teszt hidrogéntöltő állomásán töltjük az Illatos úti telephelyen. Két töltőfej áll rendelkezésre. Az autóbuszt 350 bar, míg a személygépjárműveket jellemzően 700 bar nyomással lehet tölteni. A teljes hidrogén értéklánc – gyártás, szállítás, tárolás, töltés – lefedésével a Linde célja, hogy egyre több és több zöld megoldást kínáljon ügyfelei számára és Magyarországon is. Fontos továbbá kihangsúlyozni, hogy a hidrogén ökoszisztéma megvalósításához a gyártási kapacitások centralizálása mellett a különböző felhasználási igényeket is integrálni szükséges – mondta Hegedüs Ákos, a Linde Gáz Magyarország Zrt. vezérigazgatója. 

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. HUMDA Green márkanév alatt folytatja a Zöld Busz Program és több elektromos meghajtású közlekedési eszköz támogatási rendszerének együttes kommunikációját a hatékonyság növelése érdekében. A HUMDA többi tevékenységétől elkülönülő új elnevezés célja, hogy segítse a zöld mobilitási megoldások ismertségének és népszerűségének növekedését, illetve azok fenntarthatósági szerepét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Két emelet boldogság

iho   ·   2022.04.30. 18:00

Több mint kéttucatnyi retróbusz látható ma Hatvanban, a rendhagyó Volánbusz Retró Napon. A járműseregszemle fő attrakciója az az 1968-ban magyar mérnökök tervei alapján elkészített emeletes busz, amelyet alapos és aprólékos munkával járó felújítás után most először mutattak be a nagyközönségnek.

Közút Zöldút Autóbuszközlekedés Alternatív hajtás

Közösen, zölden – Volánbusz a fenntartható közlekedésért

iho/közút   ·   2022.04.26. 09:00

Ha a fenntarthatóságra törekszünk, előnyben kell részesítenünk a közösségi közlekedést. Az egy személyre vetített, legtöbb kibocsátott károsanyag egyértelműen a személygépkocsiknak róható fel, vagyis a közszolgáltatásban résztvevő járművek igénybe vételével lényegesen kevésbé terheljük a környezetünket, mint az egyéni autózással.