Ezer kilométer vasút per év

iho/vasút   ·   2016.12.13. 08:45
swietelsky_geplanc0

– Amióta Magyarország uniós támogatásokban részesül, a közlekedésfejlesztés is jelenten előrelépett. Hogyan mutatkozik meg ez a vasúthálózat területén?

– A vasút véleményem szerint nincs rosszabb helyzetben a közútnál. Természetesen a kilencvenes évekhez képest nagy előrelépés történt a vasúthálózat állapotát tekintve, de azért van még munka bőven. Az elmaradt karbantartások miatt a hálózat állandó vagy ideiglenes sebességkorlátozásra szorul. Így van ez az országos törzshálózathoz tartozó vasúti pályák közel felénél is. A mellékvonalakon sajnos ennél rosszabb a helyzet.

Völgyesi Zsolt, Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezető igazgatója

– A mostani uniós támogatási ciklusban 1200 milliárd forint áll rendelkezésre a vasútfejlesztés területén hazánkban. Ön szerint mely vonalaknak kellene prioritást élvezniük?

– A hangsúly a fővonalak megújításán van, és így volt ez az előző uniós ciklusban is. Lényeges pont lehetne a fővárostól állami kezelésbe átkerülő HÉV-vonalak modernizációja, aminek a következménye többek között a szolgáltatási színvonal emelkedése és a környezeti terhelés csökkenése. Érdemes lenne kialakítani a százhatvan kilométeres sebességre alkalmas maghálózatot Debrecen, Szeged, Pécs és Miskolc felé. Lehet gondolkodni az indokolt, a megfelelő el- és a ráhordó rendszer kialakításán is. Természetesen a döntést a kormány hozza meg.

– Az uniós támogatási ciklusból már eltelt három év. Egyes projektek koncentrált és feszített tempójú előkészítésére és kivitelezésére van szükség. A Swietelsky Vasúttechnika Kft., mint az elmúlt évek vasútfejlesztéseinek meghatározó szereplője hogyan tekint a következő időszak beruházásaira?

– A teljes Swietelsky-csoport névleges, éves vasútépítő és -átépítő kapacitása közel ezer kilométer. Mi készen állunk a kihívásokra. Mind a magasan képzett szakembergárdánk, mind a modern technológiánk bizonyította már alkalmasságát a feladatok megoldása kapcsán. Várjuk a NIF Zrt. vasútfejlesztési projektjeinek a kiírását, amelyekben ajánlattevőként majd részt vehetünk.

(fotó: MTI/Máthé Zoltán)

– Említette az éves ezer kilométeres kapacitást. Ez azt jelenti, hogy egyedül is képesek lennének megoldani a feladatokat?

– Partnerség – ez a szakmai, együttműködési hitvallásunk legfontosabb eleme. Szerencsésnek tartanánk persze, ha a beruházások ciklikusságát egy tíz százalékos amplitúdó eltérés mellett lehetne kezelni, de tudomásul vesszük, ha máshogy alakulnak a dolgok és alkalmazkodunk.

– Jelenleg melyik a legjelentősebb, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. részvételével zajló hazai vasútfejlesztési projekt?

– A Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti ötvenkét kilométeres, uniós támogatásból finanszírozott beruházás. A Déli part 2016 Konzorcium egyik tagjaként vagyunk itt jelen. Ősszel fejeződött be az idei évre ütemezett vasútépítési fázis. A nagygépeink, az alépítmény-javító és a felépítmény átépítő vonatok már Európa más országaiban dolgoznak és márciusban folytatják majd a munkát. Bár készülünk a következő évek kihívásaira, de számunkra mindig a legfontosabb az éppen aktuális projekt pontos, az elvárásoknak megfelelő teljesítése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Újabb cseh tanker az Igrától: jöjjön a 98-as!

Kovács György   ·   2020.11.29. 12:00

Az októberi Indóház magazin hasábjain már bemutattuk a cseh Igra modellgyár ezévi újdonságainak egyikét, a 88 köbméteres tartálykocsiját. A decemberi magazinunk lapzártája után került a boltokba a nagytestvér, a 98 köbméteres változat modellje.