Ezer kilométer vasút per év
– Amióta Magyarország uniós támogatásokban részesül, a közlekedésfejlesztés is jelenten előrelépett. Hogyan mutatkozik meg ez a vasúthálózat területén?
– A vasút véleményem szerint nincs rosszabb helyzetben a közútnál. Természetesen a kilencvenes évekhez képest nagy előrelépés történt a vasúthálózat állapotát tekintve, de azért van még munka bőven. Az elmaradt karbantartások miatt a hálózat állandó vagy ideiglenes sebességkorlátozásra szorul. Így van ez az országos törzshálózathoz tartozó vasúti pályák közel felénél is. A mellékvonalakon sajnos ennél rosszabb a helyzet.
– A mostani uniós támogatási ciklusban 1200 milliárd forint áll rendelkezésre a vasútfejlesztés területén hazánkban. Ön szerint mely vonalaknak kellene prioritást élvezniük?
– A hangsúly a fővonalak megújításán van, és így volt ez az előző uniós ciklusban is. Lényeges pont lehetne a fővárostól állami kezelésbe átkerülő HÉV-vonalak modernizációja, aminek a következménye többek között a szolgáltatási színvonal emelkedése és a környezeti terhelés csökkenése. Érdemes lenne kialakítani a százhatvan kilométeres sebességre alkalmas maghálózatot Debrecen, Szeged, Pécs és Miskolc felé. Lehet gondolkodni az indokolt, a megfelelő el- és a ráhordó rendszer kialakításán is. Természetesen a döntést a kormány hozza meg.
– Az uniós támogatási ciklusból már eltelt három év. Egyes projektek koncentrált és feszített tempójú előkészítésére és kivitelezésére van szükség. A Swietelsky Vasúttechnika Kft., mint az elmúlt évek vasútfejlesztéseinek meghatározó szereplője hogyan tekint a következő időszak beruházásaira?
– A teljes Swietelsky-csoport névleges, éves vasútépítő és -átépítő kapacitása közel ezer kilométer. Mi készen állunk a kihívásokra. Mind a magasan képzett szakembergárdánk, mind a modern technológiánk bizonyította már alkalmasságát a feladatok megoldása kapcsán. Várjuk a NIF Zrt. vasútfejlesztési projektjeinek a kiírását, amelyekben ajánlattevőként majd részt vehetünk.
– Említette az éves ezer kilométeres kapacitást. Ez azt jelenti, hogy egyedül is képesek lennének megoldani a feladatokat?
– Partnerség – ez a szakmai, együttműködési hitvallásunk legfontosabb eleme. Szerencsésnek tartanánk persze, ha a beruházások ciklikusságát egy tíz százalékos amplitúdó eltérés mellett lehetne kezelni, de tudomásul vesszük, ha máshogy alakulnak a dolgok és alkalmazkodunk.
– Jelenleg melyik a legjelentősebb, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. részvételével zajló hazai vasútfejlesztési projekt?
– A Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti ötvenkét kilométeres, uniós támogatásból finanszírozott beruházás. A Déli part 2016 Konzorcium egyik tagjaként vagyunk itt jelen. Ősszel fejeződött be az idei évre ütemezett vasútépítési fázis. A nagygépeink, az alépítmény-javító és a felépítmény átépítő vonatok már Európa más országaiban dolgoznak és márciusban folytatják majd a munkát. Bár készülünk a következő évek kihívásaira, de számunkra mindig a legfontosabb az éppen aktuális projekt pontos, az elvárásoknak megfelelő teljesítése.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!