Ezermilliárd forint uniós forrásból kötöttpályás közlekedésre 2022-ig

MTI/iho   ·   2017.05.03. 13:45
400px_sinpalya

Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerdán a vasúti szakmai szervezet, a Hungrail Vasútakadémia rendezvényén, Budapesten kiemelte: vasútfejlesztésben prioritást kap a transzeurópai törzshálózati (TEN-T) beruházások megvalósítása. Fontosnak nevezte az államtitkár a közúti és a vasúti összekötést segítő intermodális csomópontok kiépítését a nagyobb városokban, a fővárosi elővárosi vasúti szolgáltatás javítását segítő beruházásokat, a korszerű gördülőállomány beszerzését. Homolya Róbert felidézte, hogy a biztosítóberendezés, a biztonságos közlekedést segítő vonatbefolyásoló rendszer, a GSM-rendszer, a forgalombiztonság, az internetes jegyértékesítés tizenkilenc projektjére mintegy százötvenötmilliárd forintot, az állomási és vasúti tizenhat projektre kétszáznegyvenmilliárd forintot, a TEN-T vasúti törzshálózat hét projektjére négyszázkilencvenmilliárd forintot, a TEN-T hálózat átfogó hálózati és elővárosi tíz projektre 228 milliárd forintot, egyéb vasúti és elővárosi öt projektre 78,3 milliárd forintot, az intermodális csomópontok és városi közösségi közlekedés kilenc projektjére 73,45 milliárd forintot, az egyéb városijármű-beszerzés három projektjére 11,7 milliárd forintot, a vasúti fejlesztések előkészítését végző hét projektre 9,23 milliárd forintot szánnak.

Az államtitkár szólt arról, hogy a MÁV-Start évi száznegyvenmillió utasából a fővárosi elővárosban mintegy hatvanmillióan utaznak vasúton, és szerinte ez a szám várhatóan növekedni fog a fejlesztések révén, a budapesti HÉV-ek MÁV-hoz kerültével. A fejlesztések közül Homolya Róbert kiemelte, hogy a 7484 kilométer magyar vasúti hálózaton több projekt is megvalósul a nagyobb közlekedési sebesség elérésére, a tengelyterhelés növelésére, a villamosításra. Példaként említette a transzeurópai törzshálózat egyvágányú szakaszán 169 kilométeren a kétvágányú közlekedés kiépítését, illetve a magyar vasúti pályán 426 kilométeren a százhatvan kilométer óránkénti közlekedési sebesség eléréséhez szükséges beruházást. Elmondta: az Európai Unióban dolgoznak a negyedik vasúti csomag bevezetésén, amelyhez a hazai jogszabályokat is igazítani kell úgy, hogy az egyszerű, átlátható és a magyar vállalkozások számára a lehető legkisebb többletfeladattal járjon.

Javában tesztelik a vasúti GSM-R rendszert. 2020-ig összesen ezermilliárd forint uniós forrás áll a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére (fotó: Vörös Attila)

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Hungrail elnöke szerint a vasúti vállalatoknak közös választ kell adniuk a kialakult munkaerőhiányra, a munkaerő-utánpótlásra, a vasúti alágazatban jelenleg ötszáz, 2020-ig pedig további kétezer képzett szakember hiányzik, illetve meg kell állítani a munkavállalók elvándorlását. A magasan képzett szakemberek biztosítása mellett közös fellépést tart szükségesnek a Hungrail elnöke a vasút versenyképességének javításában, a fejlesztések összehangolásában.

Pafféri Zoltán, a 2016 októberben alakult Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. vezérigazgatója a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről elmondta, hogy törvényben hirdették ki a cég beszerzési szabályzatát, amely nyílt beszerzést tartalmaz, és nem szűkíti a piacot az EU-ra. A beruházás során előkészítik a tervezési, kivitelezési, beszerzési munkát, tendereket bonyolítanak le, a projektben egy éves tenderezési, két éves tervezési, és három év kivitelezési időszakkal számolnak.

Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója, a Hungrail személyszállítási bizottságának elnöke, a műhelyrendelettel foglalkozó munkacsoport vezetője elmondta, hogy a 2016 augusztusban hatályba lépett vasúti karbantartási NFM-rendelet módosítását kezdeményezik, ehhez javasolják az alapfogalmak egyszerűsítését, a szakember ellátottság biztosítását, a kárfedezet, a vasúti járművek időszakos vizsgálatának rendezését. Fontos, hogy a szaktárca lehetőséget adott a szakmai párbeszédre, hogy a szabályozás minden érintett számára egyértelmű és teljesíthető helyzetet teremtsen, a végrehajtás ne terhelje meg aránytalanul az ágazat vállalatait.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.