F-35 baleset: versenyfutás a roncsért?
Pekinget hivatalosan nem érdekli a tenger fenekén pihenő harci gép, de lehet, hogy már ott szimatolnak a kínai tengeralattjárók.
Egy félbehagyott videó és egy fénykép került nyilvánosságra a balesetről, ami egy F-35C ötödik generációs harci gépet ért a Dél-Kínai-tengeren, a USS Carl Vinson fedélzetén. Korábbi beszámolók és egy szűkszavú jelentés után az amerikai haditengerészet egyik szóvivője mind a videóról, mind a fotóról elismerte, hogy valóban a hordozóról készült.
Az egyiken a még a felszínen lebegő gép látható, már a kabintető lerobbantható hátsó darabja és a katapultülés-nélkül, vagyis azután, hogy a pilóta sikeresen elhagyta a gépet. A videón egy F-35-öst láthatunk amint megközelíti a fedélzetet, kiengedett futóval és fékezőhoroggal, közvetlenül leszállás előtt hallani, hogy a pilóta gázt ad, de magát a fedélzet érintését már nem lehet látni.
A The Aviationist röpelemzése szerint a gép „rövidre jött” és nagyon keményen érhette a fedélzetet. Nem ütközött a hajó peremébe, amint az már jónéhányszor megtörtént sikertelen leszállások esetben, de az is elképzelhető, hogy a túl nagy sebesség miatt a fékezőkábel is elszakadhatott, ez némi magyarázattal szolgálhat arra, miért sérült meg további hat tengerész a fedélzeten: az elszabadult kábeldarabok nagy kockázatot jelentenek. Viszont nem tudni, hogy mindezek után miért és hogyan esett az F-35-ös a fedélzetről a tengerbe.
Mint ismert, a pilótát kórházba vitték, de halálos áldozata nem volt a balesetnek. A hivatalos közlemények az esemény helyszíneként csak annyit írnak, hogy a Dél-Kínai-tenger, de ez egy három és félmillió négyzetkilométeres vízfelszín, amelynek hovatartozása azóta vitatott, mióta Kína bejelentette a szinte az egész tengerre kiterjedően a fennhatóságát. Ehhez képest egyes jelentések szerint a helyszín a Fülöp-szigetekhez közeli tengerrész, amit az is valószínűsít, hogy a pilótát helikopterrel Manilába vitték kórházi kezelésre.
Ezzel együtt a nemzetközi sajtó szinte egyöntetűen arról beszél, hogy Kína nyilván mindent megtesz annak érdekében, hogy sikerüljön elsőként megtalálnia a roncsot, amely a tenger fenekét megjárva is több, mint értékes lehet a típus titkos berendezései, fegyverrendszere és egyebek okán. Az amerikaiak nyilatkozata szerint az elsőrendű szempont a biztonság, de jelezték, hogy a gép kiemelése nemzetbiztonsági érdek.
A kínaiak hivatalosan bejelentették, részükről nem érdeklődnek a gép iránt, és egyébként is elítélik a térségben zajló erőfitogtatást. Ugyanakkor egy tajvani lap azt feltételezi, hogy Peking tengeralattjárói már a helyszínen lehetnek, míg az amerikaiak speciális mentőegységének, amely képes kiemelni a roncsot, még több nap kell ahhoz, hogy a helyszínre érjen. Arról viszont senki nem beszél, hogy vajon megjelentek-e a mélységben netán az amerikai tengeralattjárók is.
A baleset szokás szerint beindította a közösségi oldalak fotelszakértőit, akik megint annak bizonyítékát látják az ügyben, hogy az F-35-ös mennyire veszélyes típus, drága gép hatalmas veszteségekkel. Egyfelől tény, hogy az elmúlt hetekben három példány is baleset részese volt, a britek egyik F-35B, tehát függőlegesen leszálló változata, egy dél-koreai, amely hasraszállt, és ez a mostani.
Nos, a Földközi-tengeren vízbe esett gép kapcsán a legvalószínűbb verzió, hogy a géphez tartozó valamelyik takaróeszközt szippantotta be a hajtómű, ami nem annyira típushiba, a koreai esetében valóban feltételezhető a műszaki probléma, de hírek szerint ez a gép javítható, a mostani esetről pedig felelős médiák nem találgatnak okot, amely éppúgy lehetett műszaki mint pilótahiba, netán a kettő kombinációja.
Az „özvegycsináló” és egyéb jelzőkhöz annyit, hogy az F-35 három változatából több, mint hétszáz példány repül, ehhez képest ez a hetedik gépvesztéses balesete és továbbra is csak egy pilóta vesztette életét a típussal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!