Farnborough, üzleti zárás: sok eladott gép, Boeing-győzelem
Igazi nagy slusszpoénja a nagy szalon üzleti napjainak nem volt, viszont az egyenletesen emelkedő eladásszám tette biztatóvá a gyártóknak az idei angliai találkozót, a teljes eladási-lekötési mérleg: 1464 repülőgép. Közülük 937 a keskenytörzsű gépcsaládok tagja, 195 a kétfolyosós – vagy szélestörzsű de nem folyosós, hanem teherszállító, bizony idén meglepően nagy volt ennek a cargo-kategóriának a sikere. A 324 regionális utasszállító többsége a brazil Embraer gyártmánya, a légcsavaros-gázturbinás kategóriában mindösszesen csak nyolc gép kelt el.
Míg a szerdai nap szinte kizárólag egyfolyosós gépekre született kötés, addig csütörtökön a nyitány egy igen jelentős szélestörzsű üzlettel indult: hosszas hezitálás után most jelentették be, hogy az AirAsia X, a társaságcsoport hosszútávú hálózatát működtető malajziai cége harmincnégy Airbus A330-asra kötött szerződést a modernizált, új hajtóművekkel szerelt neo-változatból.
A VietJet szerdán Boeing-keskenytörzsűek vásárlását jelentette be, csütörtökön következett a társaság újabb szándéknyilatkozata, ez alkalommal ötven A320neóra.
És akkor a meg nem nevezett vevők megint hosszú sora. Az európai gyártó tíz A320neót jelentett be, a Boeing tizenöt Dreamlinert, majd következett egy igen komoly üzlet száz 737 MAX-ra: a meg nem nevezett partnerek minden eddiginél több gépet, több mint négyszázat szereztek be Farnborough-ban.
És még néhány fontos kötés már megnevezett vevőkkel: a Hawaiian a tavasszal tíz Boeing 787-9-esre aláírt szándéknyilatkozatot fix szerződére váltotta, a Dubaiban működő Novus lízingcég négy 777-300-as vett, és még egy legutolsó vásárlás, a British Airways ötvennyolc Boeing 777-es nagy kéthajtóművese mellé további hármat rendelt a Boeingtól.
A nagy vetélytársak versenyében a Boeing tarolt, 528 géppel, listaárakon az üzleti értéke közelít a százmilliárd dollárhoz, az Airbus Farnborough-ban csak 431 példányt értékesített.
Viszont mégis az Airbusé volt a nap utolsó meglepetése, nem is egy. Csütörtökön megérkezett Farnborough-ba az első, másodlagos piacon megjelent és értékesített A380-as óriásgép: príma marketing-lépés a közönségnapokra. Amint erről korábban beszámoltunk, a Singapore Airlines egykori zászlóshajója, az első forgalomba állított Superjumbók egyike hófehérben érkezett Máltára, hogy a portugál HyFly wet-lease-légitársaság flottájában repüljön tovább. Mint most kiderült, a hatalmas kétszintes utasszállító Máltán igazán egyedi, a környezetvédelem jegyében készült látványos festést kapott, a korallzátonyok védelme jegyében.
A szalonra reményeink szerint még visszatérünk: kollégánk helyszíni benyomásainak összefoglalóját várjuk, a sok üzleti jelentés, szám után több érdekes részletet, fotókat a kiállított gépekről, és a napi légibemutatókról.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!