Felújítják a kisvárdai vasútállomást
A hatvanhatodik vasutasnap kisvárdai Juliális ünnepségéhez időzítve mutatta be a nemzeti vasúttársaság a helyi vasútállomás komplex, saját forrásból finanszírozott, négymilliárd forint értékű felújításának terveit. A MÁV Zrt. októbertől három ütemben P+R és B+R parkolókat, akadálymentesített gyalogos-kerékpáros aluljárót, továbbá új magas peront épít, felújítja a vágányhálózatot és a biztosítóberendezést, modernizálja a hangos és vizuális utas-tájékoztató rendszert, renoválja az 1873-ban készült régi állomásépületet és a környezetét is. Utóbbi terület rendezésébe az önkormányzat is bekapcsolódik.
A Budapest–Szolnok–Debrecen–Záhony vasútvonalat, így a kisvárdai állomást is 1970-re villamosították, és elsősorban a teherforgalom igényei szerint újították fel. Az utasok biztonságát és kényelmét szolgáló emelt peronok, aluljárók építése akkor kimaradt a jelentős vonatforgalom ellenére. Mivel a vasút kettévágja a települést, ezért sokan - életveszélyes módon - a síneken keresztül közelítik meg az állomásépületet és a peronokat. A MÁV elsődleges célja a három ütemre felosztott beruházással az, hogy csökkentse, illetve megelőzze a – nem ritkán halálos kimenetelű - vasúti baleseteket, ezért a biztonságos átjutás érdekében gyalogos-kerékpáros aluljárót épít. A szolgáltatási színvonal emeléseként pedig felújítja, modernizálja az évente háromszázhúszezer utast fogadó állomást és környezetét.
Az első ütemben a harminchat plusz két akadálymentes férőhelyű parkoló és a bekötőút készül el, a kivitelezés már idén októberben elindul. Ezután 2017-ben kezdődhet el a a vasútbiztonsági fejlesztéseket érintő második ütem, a gyalogos-kerékpáros aluljáró és a tetővel ellátott magas peron kiépítése pedig 2018 végére fejeződhet be. A Bocskai István és Temesvári utca vonalában, a vágányok alatt átvezetendő aluljárónak nagy szerepe lesz a vágányokon való átkelésből eredő balesetveszélyes helyzetek csökkentésében és megelőzésében. Az aluljáró alkalmas lesz a mozgáskorlátozottak kényelmes és biztonságos közlekedésére is, rámpák és liftek biztosítják az egyenlő esélyű hozzáférést. A háromszáz méter hosszú peron az állomásépülettől peronaluljárón, a peron végén pedig gyalogos-kerékpáros aluljárón keresztül lesz megközelíthető. Ugyancsak a második ütemben újítják fel a vágányhálózatot a személy- és teherforgalom menetrendszerűségének biztosítása érdekében.
A harmadik fázisban kerül sor az 1873-ban elkészült régi épület teljes felújítására, hogy az méltó legyen Kisvárda város hagyományos eklektikus építészeti értékeihez. A földszinten korszerű, akadálymentesített utasforgalmi tereket alakítanak ki csarnokkal, pénztárral, kávézóval és mosdóval. A vasutas dolgozók munkaterei is megújulnak. A hatvanas évekbeli felvételi épületet lebontják, a helyén igényes parkot és figyelemfelkeltő, egyedi állomási előtetőt hoznak létre. A kivitelezés a tervezési és engedélyezési eljárások után, 2017 végén indulhat. Mindezzel párhuzamosan a MÁV modernizálja a hangos és vizuális utas-tájékoztató rendszert, valamint új biztosítóberendezést is telepít. A kisvárdai önkormányzattal és közútkezelővel egyeztetett koncepcióban szerepel még egy nyolcvan férőhelyes P+R parkoló, valamint számos fedett, kerékpárok tárolására alkalmas B+R parkoló létesítése is. A tervek alapján a volánpályaudvar felől érkező utasokat a későbbi intermodális csomóponthoz illeszkedő állomási előtető fogadja. A tizenhatezres járásközpontba gyalogosan, kerékpárral, autóval, illetve busszal vagy vonattal érkező utazókat könnyen átlátható, korszerű elrendezésű, akadálymentes és egyedi vasútállomás fogadja pár éven belül.
A vasútállomáson megtartott eseményen Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter elmondta, a vasúttársaság több nagyobb fejlesztést indított el hálózatán, de fontosnak tartja a kisebbnek tűnő, egy-egy térségben azonban jelentősnek számító beruházásokat is. Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: a társaság jelentős összegeket költ saját és európai uniós forrásból arra, hogy megújítsa vasúti pályáit és gördülőállományát, új InterCity kocsikat gyárthasson, valamint állomásfejlesztési programot indítson. Már több állomás elkészült, és a korszerűsítések Kisvárda mellett máshol, például a Balaton térségében, Kisújszálláson és Püspökladányban is folytatódnak. A 100-as számú Budapest-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony villamosított vasúti fővonalon fekvő kisvárdai vasútállomásnak korábban elsősorban árufuvarozási szempontból volt jelentősége, így elmaradtak a személyszállítás szempontjából fontos fejlesztések, vagyis az emelt peronok és a biztonságos átjárók kiépítése.
A kisvárdai állomáson jelentős vonatforgalmat kezelnek: 2016 első félévében hatszázharminc vagon érkezett vagy indult útnak több mint húszezer tonna áruval megrakodva. Főként szénnel, ércekkel, acéllal, szilíciummal, sóval, fával, cementtel, sóderrel, szénhidrogénekkel, valamint terményekkel, például kukoricával és szójával rakott kocsik gördülnek a síneken Kisvárdánál. Az állomáson megfordulók száma is folyamatosan növekszik; a 2010-es kétszázötvenezerről tavaly már háromszázhúszezer fölé emelkedett az utasszám. A Kisvárdát Európa vasúti vérkeringéséhez csatoló Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonal a hatos számú, Mediterrán Árufuvarozási Korridor (RFC 6) és az ötös Transzeurópai Közlekedési Folyosó (TEN-T) fontos szakasza, ugyanis ezen halad Nyugat-Európa és Ukrajna, Oroszország, valamint a távol-keleti országok közötti vasúti személy- és áruforgalom egy része.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!