Ferihegy 70: tárlat a neten. Ferihegy most: épül tovább a diszkont részleg

iho   ·   2020.06.09. 09:00
cim

(fotók: kozlekedesimuzeum.hu)

Virtuális kiállítással ünnepeli a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Ferihegy 70. évfordulóját. Mint portálunk is megemlékezett a születésnapon, a korábbi közforgalmi repülőterünk, Budaörs lehetőségeit kinőtte a forgalom, és az is világossá vált, hogy szilárd burkolatú futópálya, forgalmi előtér és egyéb modern létesítmények nélkül nem lehet a  nemzetközi légiközlekedést kiszolgálni. Megkezdődött tehát az új repülőtér kijelölése, tervezése majd építése, amit persze jó időre megakasztott a háború.

A remek fotókkal, köztük sok, eddig nem is látott képpel megjelent internetes tárlat azonban azért is különleges, mert éppenséggel nemcsak Feriheggyel foglalkozik. A magyar aviatika történetének fontos szeletét idézi, amikor bemutatja korábbi  repülőtereink sorát, a Rákos-mezőtől kezdve a háború idején kialakított gyári reptereken keresztül Mátyásföldig, Tökölig, Csepelig – különösen érdekes az itt készült fotó egy hatalmas Zeppelinről.

A korábban ilyen formában még fel nem dolgozott anyag széles kitekintést nyújt a látogatóknak, hiszen  a Ferihegyi repülőtér története a magyar történelem viharos évtizedeinek története is. A Közlekedési Múzeum, együttműködésben a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központtal, a FŐMTERV-vel és a Tomory Lajos Múzeummal különleges fotó- és dokumentumgyűjteményt állított össze, amelyből megismerhetjük a légikikötő történetét” – hangzik a múzeum ismertetője.

A virtuális tárlaton keresztül megtudhatjuk, milyen előzmények vezettek az építkezés megindulásához, milyen nehézségek kísérték a vállalkozás történetét. Az átadást követő, évtizedeken át tartó folyamatos fejlődés mérföldkövei szintén megjelennek a kiállításon, akárcsak a működő repülőtér hétköznapjainak, ünnepi eseményeinek és különleges »vendégeinek« képei is.

A közzétett anyag különlegességekkel is szolgál, bemutatja a repülőtér 1947-ből származó épületmodelljét, amelyet egy korabeli kiállításra készítettek, és ma is a Közlekedési Múzeum tulajdona, és megjelennek azok a hosszú évekig a légikikötőben használt tárgyak is, amelyek a Budapest Airport felajánlásából a közelmúltban kerültek a gyűjteménybe.” Mint akkor megírtuk, az újdonságok között olyan darabok szerepelnek, mint egy régebbi reptéri tűzoltóautó, vagy Ferihegy ősi telefonközpontja.

Ami Ferihegy – Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jelenét illeti, Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ, illetve a Közlekedési Múzeum vezetője arról jelentett meg bejegyzést a Facebookon, hogy miután megépült a Budapest Airport új, diszkontokat kiszolgáló terminálcsarnokának első fele, amely felváltotta a korábbi karámot, a létesítmény építése nem állt meg, és a koronavírus okozta súlyos forgalomkiesés ellenére az idei nyári szezonra elkészül a folytatás is. „A fedett, hűtött-fűtött, liftekkel és mozgólépcsővel ellátott új folyosó a 2-es terminál és a beszállítókapuk között kiváltja a szabadban való gyaloglást a kapukhoz és összeköti a fapados kapukat a terminál főépületével.

(fotó: Budapest Airport)

2019 elején a Kormány ultimátumot adott a budapesti nemzetközi repülőtér üzemeltetőinek a fapados járatokat kiszolgáló, méltatlan, télen hideg, nyáron tűzforró, esőben beázó, ablaktalan bádogkarám elbontására. A Budapest Fejlesztési Központban az elmúlt időszakban Fürjes Balázs, Budapest fejlesztési államtitkár irányításával a reptér tulajdonosaival együttműködve azon dolgoztunk, hogy tényleg európai színvonalú, minden kapunál közel 100 ülőhellyel ellátott (a karámban kapunként 2-3 ülőhely volt csak), nyáron hűtött, télen fűtött, normális wc-kkel felszerelt, korszerű új beszállítókapuk jöjjenek létre” – írja Vitézy a Facebookon.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.