Forgószárnyas fordulat: újranyitják a lengyel tendert?

iho   ·   2015.11.30. 08:45
cara_cim

A győztes Caracal lehet, hogy mégsem győztes?

Tavasszal tán az egész repülővilág őszinte meglepetése közepette hirdetett eredményt a lengyel kormány a szállítóhelikopterek tenderében: mint arról beszámoltunk akkor, az Airbus Helicopters győzelme a Sikorsky és az AgustaWestland fölött természetesen több, mint egy ország egyszerű beszerzési folyamata, hiszen jó néhány helyen, például Magyarországon is esedékes az eddigi szovjet/orosz közepes típusok lecserélése, és egy ilyen helyzetben egy ötvengépes, 3,4 milliárd dolláros pályázat meglehetősen nagy befolyással bírhat más versenyekre is, illetve az sem mindegy, a szállítógépek tenderének eredménye mennyire határozza meg a következő pályázatot, az új harci helikopterekre.

A meglepetés pedig azért volt őszinte, mert a versenytársaknak már van kiépített gyártóbázisuk, a korábbi lengyel repülőgépipar bázisán (nem a romjain!): a Sikorsky a PZL Mielec, az AgustaWestland a PZL Swidnik tulajdonosa illetve intenzív működtetője, mindkét gyárban most is gyártanak, dolgoznak, ráadásul a mieleci telephely a világ jelenlegi legelterjedtebb, legsikeresebb típusát gyártja ebben a kategóriában. A Blackhawk/Seahawk csoport, vagyis az S60/70 a friss adatok szerint 3621 példánnyal vezeti a katonai forgószárnyasok listáját, és épp az a típus a Mi-8/17/171/172-es család adja a második legnépszerűbb típust 2637 példánnyal, amelyet sok országban leváltana. Az AgustaWestland az AW149-est nevezte be a versenybe.

Lengyel S60-as a levegőben: korábban biztos győztesnek tűnt

Ehhez képest a Puma közepes helikopterből kiinduló gépcsalád friss „ragadozója”, a Caracal lett tehát tavasszal a lengyelországi befutó, miközben az Airbus nem tudott létező gyártókapacitást felmutatni – igaz, ígérni ígért: eszerint Lodz lenne az összeszerelés és néhány fontos fődarab elkészítésének helyszíne. A H225M-ek pozíciója már akkor érdekesnek tűnt, amikor a tenderezés adott pontján az amerikai fél azért vonta vissza a jelentkezését, mert a kiírást szerinte „más gépre szabták”, és már akkor sokan mondták, hogy ez a más gép az európai gyártó H225M-je. A Sikorsky végülis visszatért a pályázók közé, de a tender eredménye mégis az Airbus Helicoptersnek kedvezett.

Lengyelország azonban időközben választott, és az új kormány hadügyminisztere a parlament védelmi bizottságában bejelentette, lehet, hogy újranyitják a tendert. Antoni Macierewicz a Flightglobal szerint régóta kritikusa az európai gyártmánynak, egyrészt kevésnek tartja az AH által felajánlott ellentételezést, vagyis a lengyel részvételt a programban.

Az AgustaWestland A149 pályázata is meglévő gyártóhelyre alapozott

Másrészt magáról a típusról is úgy beszél, mint amelynek „komoly hiányosságai” vannak. Szerinte azok a helikopterek (az AgustaWestland vagy a Sikorsky gépei), amelyeket jelenleg is gyártanak Lengyelországban, hasonló színvonalú vagy bizonyos tekintetben jobbak, mint a Caracal. Ami pedig az Airbus Helicopters által ígért  gyártási kapacitást illeti, az a honvédelmi miniszter szerint egyszerűen úgy valósul meg, hogy a másik két cégtől vonnának el szakképzett munkaerőt.

Nem tudni, mennyire számít elégtételnek az európai helikoptergyártó számára, hogy egy másik lengyel katonai tender ügyében viszont az új kormányzat az amerikai Patriot légvédelmi rakétarendszer beszerzése elől látszik elzárkózni, mondván, az drágább és a rendszer leszállítása sem elég gyors.

A típus, amely biztos búcsúzik a lengyelektől: a Mi-8/17-es család

A történések végeredménye ugyanakkor lehet, hogy mégis mindkét netán mindhárom helikopteres pályázót előnyben részesíti, ugyanis az új kormány mögött álló politikai párt egyik szakpolitikusa azt mondta: az sem biztos, hogy az egymástól jelentős mértékben eltérő feladatokra ugyanazt a típus kellene beszerezni. Ami annyiban tűnik kissé laikus, vagy inkább a politikusi alapállásból adódó felvetésnek, mert egy ilyen beszerzés esetén az egy forrásból vásárolt gépek csökkenő száma egyben magasabb árat szokott jelenteni. Másrészt valamennyi tenderrésztvevő eleve multifunkcionális konstrukcióként kínálja a maga gépét, például szárazföldi és tengerészeti feladatoknak is megfelelően.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek