Francia vonatbaleset
A tragédia másnapján az SNCF azonnal jelezte, hogy egy váltó meghibásodása okozta a Párizsból délre, Limoges városa felé tartó gyorsvonat kisiklását 27 kilométerre a fővárostól, Brétigny-sur-Orge település pályaudvarán. Egy meghibásodott sínheveder, egy 50 centiméter hosszú, 10 kilogramm súlyú – és elvileg négy csavarral rögzített – fémdarab kiugrott a helyéről, és a vonat érkezése előtt beszorult a váltó szerkezetébe, megakadályozva az adott helyen a vonat kerekeinek normális áthaladását, ami több vasúti kocsi kisiklását eredményezte. Az SNCF ezért elrendelte a francia vasúti hálózaton található mintegy ötezer váltó és 100 ezer sínheveder ellenőrzését. Az elmúlt tíz napban a vasúttársaság mintegy kétezer munkatársa vizsgálta át a teljes francia hálózatot.
Az ellenőrzés során a csavarok és hevederek négy–hat százalékát kellett elővigyázatosságból megszorítani, ami megfelel a váltók megszokott ellenőrzési gyakorlatának. A Franciaországban precedens nélküli balesetet követően az SNCF a váltók ellenőrzésének megerősítéséről döntött: ezentúl hetente ellenőrzik a szerkezeteket a korábbi kéthetes gyakoriság helyett.
Guillaume Pepy, az SNCF elnöke szerint a megerősített ellenőrzéssel „meg lehet majd érteni, hogy milyen mechanizmus lépett működésbe a brétigny-i szerencsétlenségnél”. A vasúttársaság belső vizsgálata megerősítette azt a feltételezést, hogy egy, a helyéről elmozdult sínheveder okozta a balesetet. Az azonban továbbra sem egyértelmű, hogy mitől mozdult el az elvileg négy csavarral rögzített fémdarab a sínről. „Minden feltételezés lehetséges, és egyiket sem kezeljük kiemelten” - mondta Pépy.
Eric Lallement, a Párizs közeli Evry ügyésze szerdai sajtótájékoztatóján azt közölte, hogy nem szándékos emberölés és sebesülés okozás vádjával indít eljárást a vasúti szerencsétlenség ügyében. A vizsgálat lefolytatásához egy vizsgálóbírót és független szakértőket jelölt ki az ügyészség.