Grizzly vízben: az európai szállítógép berepülése

iho/repülés   ·   2011.10.30. 16:06
cimkep

A berepülési program terv szerint folytatódik, a nagy európai légcsavaros-gázturbinás katonai szállítógép túljutott a nyári hajtóműproblémákon – adja hírül a Flightglobal.

A tesztrepüléseket most már négy „Grizzly” végzi, október végére a flotta 784 repülést és 2380 repült órát teljesített. Túljutott a program a vízpróbán, amikor elárasztott betonon kellett a gépnek átgázolnia, lezajlottak az ugyancsak kritikusnak számító oldalszeles leszállások. Ugyancsak látványos része volt a programnak az első kismagasságú repülés, 330 lábon, vagyis 91 méteren, 280 csomóval, tehát 518 kilométeres óránkénti sebességgel.

A vízpróba: a hajtóműveknek nem esett bajuk <br>(fotók: Airbus)

És az érdekes részletek, amelyeket az Airbus repülési igazgatója, Fernando Alonso, és a tesztrepülési programfőnök, Ed Strongman mondott el: amikor a gép nyolcvan csomóval „belerongyolt” a pályán magasan álló vízbe, a felvert permet nem érte el a vállszárnyas gépen magasan dolgozó hajtóműveket, viszont – ami némi áttervezést is igényel – a sok víznek sikerült kárt tennie a futóműakna-ajtókban.

Ed Strongman igen pozitívan nyilatkozott a gép vezethetőségéről: felszálláskor a 25 csomós oldalszélben a 37 csomós befúvások épp úgy nem okoztak gondot, mint a leszállási próbák során 26 csomós oldalszél 34 csomós lökésekkel. A tesztprogram repülőfőnöke ugyancsak tökéletesnek minősítette a hajtóművek működését.

Mindezek a próbák a civil hatósági engedély elnyerését szolgálták, amit korábbi tervek szerint ennek az évnek a végéig kellett volna teljesíteni. Alonso szerint azonban az előrehaladás nagyon gyors, noha pontos dátumot a befejezésre ő sem tudott mondani.

Egy másik kemény próba, a megszakított felszállás után vízzel hűtötték a felhevült futókat

Az A400 3700 órára tervezett berepülési programját sok minden hátráltatta eddig: 2010-ben a jegesedési próbák során a szárnyra rakódó mesterséges jég alaposan összekuszálta az áramlási viszonyokat, és megzavarta a vízszintes vezérsík aerodinamikáját is. A szárny kompozitborítását ezért több helyen át kellett tervezni a pluszjégtelenítés kedvéért. Az első prototípus átalakítása hat hetet vett igénybe, de ennek a fejezetnek a lezárásához még szükséges néhány repülés természetes jegesedési viszonyok közepette is.

A hajtóművek gyártója, az EPI közben sikeresen megoldotta azokat a problémákat, amelyek miatt a nyári párizsi repülőszalonon csak rövid és visszafogott bemutatkozásra volt lehetősége a szállítógépnek. A júniusi, a levegőben történt hajtóműleállás az egyik részegység fáradási problémája volt, ami további rezonanciát okozott. Egy új szoftveralgoritmus előre figyelmezteti a pilótákat, ha hasonló zavar előáll a hajtóművek egyikében, de az érintett reduktorfokozatot is áttervezték.

A gyártó nagyon reméli, hogy már túljutott a gép a hajtómű gyermekbetegségein
Ugyancsak kifáradásos probléma adódott a nagy nyomású kompresszor egyik lapátsorán, ami miatt három hajtóművet is cserélni kellett a tesztgépeken. Ez esetben is áttervezés és szoftvercsere is szükségessé vált. Az év vége felé az EPI beindítja a TP4000-esek sorozatgyártását.

Jövő évben még utolsóként egy ötödik gép is bekapcsolódik a berepülési programba, ezzel végzik majd a legfontosabb katonai teszteket, a rakodási próbát, valamint ezt a gépet viszik extrém körülmények közé, nagy hidegbe Svédországba, és nagy magasságba Bolíviába, ezzel zárva a háromszáz órás funkcionális és megbízhatósági próbasorozatot.

Németországban lesz az első leszállás füves repülőtéren, megtörténnek az első dobáspróbák és légi utántöltések. Alonso (most már) nagyon elégedett a géppel, az A400 kiválóan teljesít, és a berepülési programból elhárultak az utolsó kockázati tényezők – mondja az Airbus repülési igazgatója.

Kapcsolódó hírek