Gurulás – hajtómű nélkül

iho/repülés   ·   2011.07.17. 10:08
07b357f74c_cr

Az Airbus a DLR-rel közösen Hamburgban kezdte meg elektromos gurulópróbáit, vagyis hogy a gép a hajtóművei segítsége nélkül mozogjon a földön, ami komoly megtakarítást eredményezne üzemanyagban, csökkenne a zaj és a károsanyag-kibocsátás.

Az ötlet, hogy az orrfutóhoz elektromos motort építsenek, amelynek révén a gép saját erejéből jut ki a pálya közelébe, és csak ott indítja be hajtóműveit, nem új. Az Airbus kísérleteinek azonban külön jelentőséget ad, hogy az A320-as az orrfutó meghajtásához  üzemanyagcellás rendszert használ, amely a későbbiekben a guruláson túl alkalmas lehet a repülőgép más berendezéseinek  működtetésére is.

Világszerte sokfelé történnek fontos kísérletek az üzemanyagcellával, a nagy vetélytárs Boeing például egy kisgépet repültet ezzel a meghajtással. Az Airbus pedig korábban sikerrel alkalmazta az üzemanyagcellát repülés közben egy utasszállító tartalék hidraulikus rendszerének működtetésére.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.