H5, H6: ritkul a menetrend, rövidebbek lesznek a vonatok

iho/vasút   ·   2023.12.13. 10:00
03_mav-hev_jaratritkitas

Átmeneti járműhiány miatt január 8-ától változik a szentendrei és a ráckevei HÉV menetrendje.

A H5-ös (szentendrei) HÉV csúcsidőben gyakrabban, csúcsidőn kívül azonban a megszokottnál ritkábban indul majd. A H6-os (ráckevei) vonalán pedig a reggeli és délutáni órákban egy-egy járattal kevesebb vagy kisebb kapacitású járat közlekedik. A MÁV-HÉV járműállománya mára jócskán túlteljesítette azt az élettartamot, amire tervezték, ezért a vállalat a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) felügyeletével ötvennégy új HÉV-szerelvény beszerzését készítette elő. Ezt a beszerzési folyamatot lassította, illetve visszavetette az, hogy Magyarország a kormány miatt nem jut hozzá az uniós források azon részéhez, amelyből ezek a közlekedésfejlesztési célkitűzések finanszírozhatók.

(illusztrációk: Vörös Attila)

További kihívást jelentett, hogy az alkatrészellátás akadozóvá vált, bizonyos alkatrészek esetében pedig teljesen megszűnt, az alternatív szállítói láncok viszont – épp a járművek életkora és az általuk képviselt korábbi technológia miatt – nem állnak rendelkezésre vagy csak nehezen kiépíthetők. E két tényező együttes hatása átmeneti járműhiányt eredményezett a MÁV-HÉV-nél: tartósan több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyi az összes járat forgalomba adásához szükséges volna. Magyarországon ugyanis csak olyan HÉV közlekedhet, amely az utasok biztonságát nem veszélyezteti.

A helyzet kezelésére a MÁV-HÉV-nél olyan átdolgozott menetrendre tettek javaslatot, ami az utasoktól a lehető legkevesebb alkalmazkodást követeli meg, miközben a HÉV-szolgáltatás a 2024-es évben is kiszámítható, ütemes menetrend mellett garantálható – közölte az MTI.

Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere erről azt írta Facebook-oldalán, „annyira nem bírja működtetni az állam a HÉV-eket, hogy járatritkítást terveznek több vonalon januártól. Ez elfogadhatatlan. Az elöregedő járművek miatt ráadásul semmi garancia nincs arra, hogy nem következnek újabb ritkítások, pedig már a mostani is sokaknak fog fájni. A kormány nem szórakozhat Budapest és az agglomeráció közlekedésével. Mielőbb tisztán kellene látni, hogy mikor és milyen forrásokból történhet meg a HÉV-vonalak felújítása – és hogy addig mire számíthatnak az utasok.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.