Hamarosan újra száll a 424-es!

Berky Dénes   ·   2013.09.03. 11:29
00

Az Istvántelki Járműjavító kapui mögött szorgos kezek munkájával évek óta készül a magyar vasút fénykorának megtestesítője, egy 424-es gőzmozdony felújítása, hogy ismét üzemben láthassuk a legendát.

A nagyváradi labdarúgó-különvonatot húzza a 247-es 2010. november 13-án, Biharkeresztesen<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(Kemsei Zoltán felvétele)

A 424,247-es életútjának összefoglalóját az Indóház Extra 2007-es téli számából idézzük:

„A 7286 gyári számú és 12221 gyári jellegű mozdony üzembe állításának időpontja a mozdony könyve szerint 1955. április 18., noha a műtanrendőri próba időpontja 1955. április 6., amelyet Budapest és Hegyeshalom között tartottak. (A mozdonyokat a műtanrendőri próba után általában azonnal üzembe állították, hacsak nem derült fény a próba során olyan műszaki hibára, ami miatt a gépet vissza kellett vinni a gyárba. De ez nem volt jellemző.) A próbán a 247-es 108 kilométer per órás legnagyobb sebességet ért el. A mozdony első fűtőháza a Hámán Kató volt, 1974. január 26-án Szombathelyre állomásították, ahonnan 1986. november 25-étől ismét visszakerült mintegy két és fél évre Budapestre, hogy 1989. április 17-étől újra Szombathelyen üzemeljen egészen 1993. április 7-éig, az Északi Főnökségre történő visszaállomásításáig.” A mozdonyt, a szikraszórás okozta tűzesetek elkerülése miatt pakurafűtésűvé alakították.

A felújítás jól halad, hamarosan üzembe lehet helyezni!<br>(a szerző felvételei)

A gépet 2011-ben sorozatos kazánrúd-szakadások miatt leállították és az Istvántelki Járműjavítóba került, nem sokkal utána meg is kezdték a felújítását, a mozdonyt az alapokig szétszedték, hogy minden hibára fény derüljön. A kazán kiszerelésekor kiderült, az valóban nem volt a legjobb állapotban. A kijavítására nem volt lehetőség, így a 287-es mozdony kazánját kapta meg. Az Istvántelki JJ rég nem látott ekkora felújítást egy gőzmozdonyon, a főkeretig bontottak le mindent a gépről, hogy a kazánátültetést megfelelően el lehessen végezni. A kazán felépítése után az összes további szerkezetet optimalizálni kellett a 247-eshez, szerencsére a gép eredeti szerkezete jó állapotban maradt meg, így a nagy részét fel lehetett újítani.

Egy időben a pletykáltak a füstterelő nélküli 009-es felújításáról is, a szerkesztőség birtokába került információk szerint különösebb probléma nem volt vele, 2007. március 21-éig érvényes kazánvizsgája 2013-ig lett volna meghosszabbítható. Jelenleg szoborként tervezik kiállításani. A harmadik nosztalgiagép, a 424,287 még hamarabb, 2006 februárjában kényszerült leállásra, a 247-eshez hasonlóan sorozatos kazántámrúd-szakadások miatt. A vizsgája 2005. november 5-én amúgy is lejárt, a gépet szétbontották, s most a 247-es donorjaként kel új életre a kazánja.

A 247-es régi kazánján a laikusok is láthatják a komoly mértékű rozsdásodást

Néhány szerkezeti egységet ennek ellenére teljesen újra kellett gyártani, így a kenőrendszer új csöveket kapott, amelyek csak úgy csillognak a megkopott fekete festék előtt. Továbbá a bal oldali fáradtgőzlövettyűt frissgőzlövettyűre kellett cserélni, mivel a régit már nem érte meg felújítani, frissgőzlövettyűt pedig praktikusabb kiépíteni. A jobb oldali viszont megmaradt. A légsűrítőt az eredeti négyhengeres helyett háromhengeresre kellett cserélni, mivel négyhengerest csak újragyártani lehetett volna.

Az új frissgőzlövettyű a régi fáradtgőzös helyett<br>A képre kattintva galéria nyílik, a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette

A mozdony gőzpróbáját már sikeresen megtartották, még van munka a gépen, de egy hónapon belül meglehet az első befűtés is. Ha ez is sikeresen lezajlik, akkor jöhetnek a futópróbák, először a telepen belül, majd a váci vonalon. Amint minden vizsgát teljesít a gép, már mehet is a nosztalgiamenetek élére.

A felújítás az Istvántelki Járműjavító embereinek és kitartó munkájuknak köszönhető. Nem elhanyagolandó tény, hogy 2014-ben a Bivalyok kilencvenedik évfordulóját ünnepelhetjük, és a Magyar Vasúttörténeti Park látványosságai közül egy ideig hiányzó, legendás mozdony ismét elfoglalja méltó helyét a többi gép között.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek