Hamburgban mutatkozik be a Holon Urban

A Benteler leányvállalat Holon önvezető autóbuszának koncepciója 2022-ben született meg, az első jármű augusztusban kezdi a tesztüzemet – ez eredeti elképzeléseknek megfelelően a Hamburger Hochbahnnál.
Az észak-rajna-vesztfália Paderbornban 1876 óta működik a Benteler fémfeldolgozó vállalat. A cég az automobil megszületése óta az iparág fontos beszállítója, de saját járműveket sohasem gyártott. Egészen három évvel ezelőttig, amikor létrehozta leányvállalatát, a Holont, A név görög eredetű, jelentése az „egész része” (a kifejezést a Budapesten született író és társadalomfilozófus Arthur Koestler, azaz Kösztler Artur alkotta), végső soron olyan autonóm egységekről van szó, amelyek stratégiákat és terveket gyártanak maguknak – és már el is érkeztünk az önvezető járművek lényegéhez.
Az első Holon buszt még Movernek hívták, és szokatlan, a járműre mind a mai napig jellemző szokatlan stílusjegyeket viselt magán. Mindezért a Pininfarina formatervező cég a „felelős”: a Mover nem a szimmetrikus formák jegyében született, jobb- és baloldala merőben különbözik egymástól, és nem csak azért, mert az egyik oldalon ajtó van. Aszimmetrikusak a szélvédők, eltér egymástól a két fényszóróudvar, és még folytathatnánk a sort.
Az e-busz Holont a floridai Jacksonville-ben gyártják – persze a Bentelernél most azon töprengenek, az amerikai vámpolitikai intézkedések mennyire befolyásolja majd az üzleti terveket, és fel kell-e készülni arra, hogy az európai piacra szánt kisbuszokat az Egyesült Államok helyett másutt rakják össze. A menetrend szerinti járatokra és buszmegosztó (bus sharing) szolgáltatásra szánt Holon (ami újabban már nem Mover, hanem Urban) vizuálisan nem sokat változott a 2023-as bemutató óta, időközben azonban számos műszaki fejlesztést kapott. Tizenöt ülő utast szállíthat, de állóhelyeket is kialakítottak, a kétszárnyú ajtónál rámpán segíti a kerekesszékesek mozgását. A rámpa természetesen automatizált – hiszen sofőr sincs, aki kihajthatná.
A kisbusz önvezető technikáját az izraeli Mobileve szállítja, és összesen kilenc lidart, saját jelforrással ellátott, aktív távérzékelési rendszert fog össze, ehhez járul még a 360 fokos „tájékozódást” segítő 11 kamera. A Holon Urban mind a négy kereke kormányozható, azért a forgalomban remekül manőverezhető. Az akkumulátorok a gyártó szerint 290 kilométer hatótávolságot tesznek lehetővé. A Holon Urbant úgy tervezték, hogy akár hatvan kilométer per órás sebességgel haladhasson, ami figyelemre méltóan komoly sebesség ahhoz képest, amit az óvatos törvényhozók jelenleg megengednek.
A Holon négy etapra osztott tesztüzeme augusztusban kezdődik Hamburgban. Kezdetben utasok nélkül, ziher was ziher vezetővel fog a kijelölt útszakaszokon előfordulni, majd – ha addig minden rendben ment – jöhetnek az utasok. De még akkor sem utazhat bárki majd az Urbanon, hanem csak a tesztüzemre jelentkező kiválasztottak. A harmadik szakaszban már nyilvánossá válik az utazás, de továbbra is csak felügyelt önvezetés keretében. A negyedik fázisban lesz a kis Holon valóban autonóm.
És, hogy mindez mikorra várható? Ez mindenekelőtt attól függ, hogy az európai, ezen belül is a német törvényhozók milyen gyorsan engedélyezik az önvezető autók használatát. A kérdés már huzamosabb ideje napirenden van – Németország az egyik legfejlettebb szabályozási rendszert alkotta meg, amely lehetővé teszi bizonyos 4-es szintű (teljesen automatizált) járművek közlekedését, de csak meghatározott körülmények között. A német jogszabályok előírják, hogy ezekben legyen a jármű működésébe szükség esetén beavatkozó „technikai felügyeleti rendszer”. Emellett Németország kiemelt figyelmet fordít az önvezető buszok pilotprojektjeire is – ebbe a körbe tartoznak a Holonok is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!