Hangzatos ígéretek a román vasút fejlesztésére
A román Club Feroviar szervezésében Gyulafehérváron március 14-én és 15-én megrendezett vasútiinfrastruktúra-konferencián a román vasúti vezetés apraja-nagyja jelenlétében tartott előadást Lucian Șova, a január 29-én kinevezett új közlekedési és infrastruktúra miniszter. Beszédében hangsúlyozta, hogy az elmúlt harminc évben a román vasúti infrastruktúra folyamatos alulfinanszírozottsággal küszködött, így fő célja a lassújelekkel érintett szakaszok csökkentése. Hozzátette, hogy ameddig mandátuma kitart (a következő választások szűk három év múlva lesznek), a közúti közlekedéssel szemben alternatívát kínáló szolgáltatások fejlesztésére szeretne nagyobb hangsúlyt fektetni.
Șova – aki ironikus módon eredetileg közúti gépészmérnök és szakterülete a közúti infrastruktúra minőségellenőrzése – kifejtette, hogy a nem megfelelő szintű állami szerepvállalás a vasúti infrastruktúra fenntartása terén olyan sajnálatos megoldásokhoz vezetett, ami vonalbezárásokban, a munkaerő leépítésében testesült meg. Sajnálatosnak nevezte, hogy manapság olyan célkitűzésekkel kell bajlódnia, mint ami a kilencvenes években volt divat, nevezetesen a lassújelek számának csökkentésével. A miniszter tájékoztatása szerint be kell fejezni Drezdától és Nürnbergtől Prágán és Budapesten át Szófia érintésével Athénig, Isztambulig, illetve a Fekete-tenger nyugati partvidékéig húzódó IV-es Korridor románian szakaszának (Kürtös–Arad–Déva–Gyulafehérvár–Segesvár–Brassó–Bukarest–Konstanca) fejlesztését és más szakaszokon is szükséges a pályasebesség növelése.
A Romániai Vasútipari Egyesület (AIF) támogatásával zajló konferencián jelen voltak mind a vasúti infrastruktúrát kezelő CFR SA, a személyszállítást végző CFR Călători és az állami árufuvarozó vasúttársaság, a CFR Marfă vezérigazgatói és területi vezetői. Lucian Șova biztosította a résztvevőket arról, hogy tisztában van azokkal a problémákkal, amelyekkel az állami vasúttársaságok minden nap szembe kell nézzenek. A leromlott pályaállapotokon túl a CFR Călători az üzemképes személykocsik számának folyamatos csökkenésével küzd, míg a CFR Marfă magánvasúti versenytársak miatt került nehéz helyzetbe.
Șova határozottan állította, hogy nem támogatja a protekcionizmust. Szerinte elvárható, hogy egy állami vasúttársaság fenn tudja tartani magát, amihez azonban versenyképesen kell üzemelnie, ehhez pedig határozott lépéseket vár el a CFR Marfă vezetésétől. Ugyanakkor a magánvasutaktól is a tisztességes verseny szabályainak betartását várja el. A miniszter elmondta azt is, hogy támogatja a Ro-La vonatok beindítását és reméli, hogy a CFR Marfă elegendő támogatást kap majd a szolgáltatás finanszírozásához.
Lucian Șova a CFR Călători felé is elvárásokat fogalmazott meg: a személyszállító társaságnak nagyratörőbb terveket kell kialakítania a gördülőállomány korszerűsítése, az utazás feltételeinek javítása, a kényelem növelése, az energia-felhasználás csökkentése és a piaci körülményekhez való alkalmazkodás érdekében. Mint mondta, nem örül annak, hogy a járatok számának csökkentését lehetséges alternatívaként tartják számon a vasúttársaságnál. A közlekedési miniszter szerint minél több járatot kell üzemeltetni, minél elérhetőbb módon és javítani az utazás feltételeit.
(forrás: railwaypro.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!