Három F-35-ös készül Fairfordba! RIAT-előzetes

iho   ·   2014.06.07. 13:30
cim

Több mint 150 repülőgép tart földi és légi bemutatót idén a 2014-es Royal International Air Tattoo,  a világ legnagyobb katonai repülőtalálkozója alkalmából a közép-angliai Fairford légibázison, július 11-13-án.

Az idei sztár kétségkívül az F-35-ös ötödik generációs Lockheed harci gép lesz, amely a század egyik meghatározó típusának tekinthető, és amely először mutatkozik be az Egyesült Államokon kívül a nagyközönségnek.

Az első briteknek készült Lightning-II<br>(fotó: Lockheed Martin)

Nem is egy, hanem három példánya érkezik a gépnek Fairfordba, az egyiket pedig már egy brit pilóta repüli majd, Hugh Nichols századparancsnok, a másik kettő pilótája az amerikai tengerészgyalogság tisztje lesz.

A brit királyi légierő és a haditengerészet összesen 138 példányt kap majd a B-változatból, vagyis a STOVL (Short Take Off Vertcal landing, rövid felszállás, függőleges leszállás) variációból. Hogy három gép repülését is csodálhatja majd a közönség, némi kárpótlás azért, amiért egyébként korábbi hírek szerint a gépek egyike sem tart majd „Harrier-stílusú” bemutatót, vagyis nem lesz függőleges fel- és leszállás, többek közt azért, mert kétségei vannak a szervezőknek a hőterhelés miatt, aminek a pálya van kitéve ezeknél a manővereknél.

Ezen a fotón jól látható a hajtómű lehajtható fúvókája: bírja-e a beton?

Egy korábbi adat ugyanis azt sugallja, hogy a gép hajtóművének lehajtott fúvókájából kiáramló gáz  hajlamos szétbontani az alatta lévő pályaburkolatot. A Lockheed szerint azonban ez egy már túlhaladott specifikáció, a valóság az, hogy a Lightning II. alig terheli jobban az alatta lévő betont, mint a most használatban lévő amerikai Harrier-változat, az AV-8B, épp ezért az F-35-ös üzemeltetéséhez nem is írnak elő a Harrierhez képest más körülményeket.

Azt pedig, hogy nem a pilótán múlna a függőleges bemutató, az alábbi videó bizonyítja Nichols első STOVL-repüléséről a floridai Eglin bázison:

Ami még kérdés, és feltételes módban ír róla a brti sajtó: az F-35-ösök egyike július 4-én egy áthúzással köszönti jövendő otthonát. Ekkor tartják ugyanis, nem sokkal a vízre bocsátás előtt, a királynő jelenlétében, az HMS Queen Elizabeth, a britek jövendő hordozója névadó ünnepségét Skóciában. A Fairford után következő hétvégén Farnborough, a nagy nemzetközi repülőszalon közönsége viszont csak áthúzásból ismerkedhet a Lightningokkal, mert azok továbbra is Fairfordban maradnak és onnan szállnak fel, hogy Farnborough-ban is bemutatkozzanak.

A jubiláló Vörös Nyilak

Az idei Tattoo szokásos kiemelt vendégei lesznek Európa kíváló katonai kötelékei, amelyek közül több is jubilál: a házigazda Red Arrows és a svájci Patrouille Suisse 50 éve repül bemutatókat, a Patrouille de France számára ez a hatvanadik szezon. Természetesen ott lesz az olasz Frecce Tricolori is, ugyancsak megérkezik az olasz légierő Alenia C-27J Spartan könnyű teherszállítója, amelynek „műrepülése” tavaly elnyerte a RIAT fődíját.

Sajnos idén nem lesz látható az égen a klasszikus brit bombázó, az egyetlen repülőképes Avro Vulcan. Amíg ugyanis a gépet üzemeltető magánalapítványnak sikerült volna összegyűjteni a fellépéshez szükséges pénzt, a világ minden tájáról jelentkező résztvevők már teljesen kitöltötték a bemutató programot.

A Skorpió takarékos vevőket keres

A RIAT másik szenzációja a Scorpion lesz: az amerikai Textron könnyű, mindössze 3000 dolláros óránkénti üzemeltetési költséggel büszkélkedő kétüléses szubszonikus harci gépe, amely decemberben repült először, több leszállással kelhet át első ízben az óceánon, és a földi kiállítás részeként vonzza az érdeklődőket, illetve a gyártó reményei szerint jövendő vásárlókat is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.