Hat méter: a közeli elfogás kockázatai

iho   ·   2016.01.29. 10:45
27_rc135_cim

Húsz láb, azaz körülbelül hat méter közelségbe került egy orosz harci gép nemzetközi vizek felett egy RC-135-ös amerikai felderítőhöz a Fekete-tenger felett. A Pentagon szóvivője provokációnak minősítette az esetet, az orosz harci gép pilótájának ténykedése pedig értékelése szerint szakszerűtlen és veszélyes („nem biztonságos”) volt.

A kockázatos megközelítés ugyanis úgy végződött, hogy az orosz pilóta bedöntötte a gépet és kifordult, ugyanakkor a hajtóműveinek gázsugara „megzavarta az amerikai gép kormányzását”.

RC-135

Az amerikaiak érthető mód érzékenyek az effajta „játékokra”, 2001 áprilisában egy hasonlóan közeli találkozás ugyancsak nemzetközi vizek felett úgy végződött egy kínai harci gép és egy amerikai tengerészeti felderítő EP-3-as között, hogy a kínai J-8-as ütközött az amerikai géppel, amely Hainan szigetén kellett, hogy kényszerleszálljon.

Kétségtelen, hogy egy ilyen helyzetben, amikor egy agilisan mozgó harci gép kerül veszélyes közelségbe egy nehezebben manőverező nagyobb légi járműhöz, az több okból eleve repülésbiztonsági kockázatot jelent. A nagyobbik, egyenesen és adott sebességet tartó gép kormányozhatóságát akár valóban a katasztrófa veszélyéig megzavarhatja a vadászgép, különösen ha kiforduláskor utánégetőt is kapcsol. Arról nem beszélve, ami a kínai-amerikai incidens során is történt, hogy a vadászgép pilótája is elvesztheti uralmát a gépe fölött egyszerűen attól, hogy óvatlanul berepül a nagygép által keltett turbulenciába.

A sérült P-3-as Hainanon

Ami a mostani incidenst illeti, amerikai közlés szerint az orosz vadász az orosz partoktól messze, nemzetközi légtérben hajtotta végre az elfogást, amelynek nyomán orosz és amerikai illetékesek videókonferenciát tartottak a szíriai légtér repülésbiztonsági kérdéseiről, illetve arról, hogyan lehet elkerülni a baleseteket és a nemkívánatos konfrontációt a koalíciós és az orosz erők között”, amikor a két fél egymás közelségében operál.

A hírforrások emlékeztetnek arra, hogy orosz gépek meglehetősen sűrűn hajtanak végre provokáció-szerű manővereket amerikai vagy más NATO-országok légterének vagy gépeinek veszélyes megközelítésével. Mi is több hasonló esetről adtunk hírt, az elmúlt napokban pedig a japán védelmi tárca közölte, hogy két orosz Tu-95-ös bombázó repült a japán légtér közvetlen közelében, japán vadászok kíséretében, a szigetország északi partjainál. Hasonlóan kockázatos közelségben repültek decemberben orosz bombázók Guam szigetéhez, a tavalyi esetek között különösen emlékezetes volt egy Szu-24-es áthúzása egy amerikai hadihajó felett, ugyancsak nemzetközi vizeken.

Szuhoj Szu-27

Amerikai szakértők szerint a megszaporodó provokatív fellépések, amelyek arra szolgálnak, hogy félelmet keltsenek az orosz légierővel szemben, azzal is összefüggésbe lehetnek, hogy Moszkva a napokban új katonai doktrínát tesz közzé, feltehetően világhatalmi ambíciói jegyében. A moszkvai vezérkari akadémia vezetője szerint viszont az Egyesült Államok törekszik Oroszország meggyengítésére és új nemzetbiztonsági fenyegetést jelent Moszkva számára.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal.