Hatalmas telekadóval sújtja a parlament Ferihegyet
Várhatóan milliárdos telekadót kell fizetnie a Liszt Ferenc repülőtér tulajdonosának – adta hírül az MTI. Egyetértett a parlament a fideszes Riz Levente javaslatával, amely várhatóan egymilliárdos összegű telekadó-fizetésre kötelezné a Liszt Ferenc repülőtér tulajdonosát.
A javaslatot korábban támogatásáról biztosította Kósa Lajos debreceni polgármester is, aki a helyi adókról szóló törvény módosítását kezdeményezte. Ennek kiegészítését indítványozta a XVII. kerület ugyancsak fideszes polgármestere. Előterjesztését 287 igen, 3 nem szavazattal, 61 tartózkodás mellett hagyta jóvá az Országgyűlés; a kormánypártok és a Jobbik támogatta, az LMP és az MSZP ellene szavazott. A törvényt várhatóan egy hét múlva fogadják el.
Riz Levente azt kezdeményezte, hogy a jelenlegi szabályozással szemben a repülőterek területének meghatározott része is teleknek minősüljön, vagyis – ellentétben például a közutakkal, vasúti pályákkal – helyi adót kelljen fizetni utánuk. A javaslattal a kormány nem értett egyet, s azt a költségvetési bizottság többsége sem támogatta, a parlament azonban megszavazta.
A Budapest Airportot nyilván komolyan sújtaná a módosítás, mert bevételei így is jelentősen csökkentek a Malév csődje és a nemzeti légitársaság forgalmának elmaradása miatt. Az origo szerint több levélben és személyes találkozón győzködte a Budapest Airport vezérigazgatója a Nemzetgazdasági és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselőit arról, hogy mentesítsék a céget egy milliárdos nagyságrendű helyi adó megfizetése alól. Az adómentesség felszámolását Orbán Viktor és a Fidesz vezetése is támogatja, a gazdasági minisztérium viszont ellenszegült akaratuknak.
Riz Levente és a Budapest Airport között az iho/repülés információi szerint nem volt eddig sem felhőtlen a viszony: a XVII. kerület volt az egyetlen, amely nem segítette a repülőteret a zajvédelmi program végrehajtásában, és ahol mostanság is lakossági fórumokon tiltakoznak a kerületi vezetőkkel egyetértésben a gépek okozta zaj miatt, miközben a Budapest Airport szerint arrafelé, ahol a leginkább erős a tiltakozás, a 13-as bal pálya küszöbénél valójában nagyon ritkán vannak alacsonyan repülő gépek.
Az iho/repülésnek adott interjújában Szarvas Gábor, a Budapest Airport környezetvédelemért felelős igazgatója elmondta: a zajvédelmi területek kijelölését „legtöbb esetben a helyi önkormányzatok segítségével pontosítottuk, az önkormányzatok együttműködésével zajlott a program – egy kivételével, ez a XVII. kerület, ahol a polgármester úrral mind ez idáig nem sikerült olyan együttműködést kialakítani, hogy összehangoljuk a programot az önkormányzattal”.