Hazatért az utasszállítók őse, a Boeing 247...

iho   ·   2016.05.01. 16:15
cim

Az első modern fémépítésű utasszállító utolsó repülése (fotó: Boeing)

A legelső legyártott Boeing 727-es után a napokban egy másik gép tette meg utoljára a levegőben a nem túl hosszú Everett-Seattle, Paine Field-Boeing Field utat, hogy a célrepülőtéren elhelyezzék a világ egyik leggazdagabb repülőmúzeumában. Amit természetesen a Boeing alapított és kezel, és amelynek legféltettebb kincsei között nyilván ott vannak az amerikai gyártó fontos típusai.

Nos, 83 évvel azután, hogy 1933-ban szolgálatba állították, most egy kétmotoros Boeing 247D kapott egyetlen útra szóló repülési engedélyt, miután az everetti restauráló központban rendbe hozták, felújították a Boeing szakemberei és az önkéntesek.

A mai modern utasszállítók egyik előfutára volt a 247-es, igazából (a Junkers korai típusai után) az első teljesen fémépítésű gép, amelynek sikere nagyban ihlette a konkurens Douglas repülőgépgyár mérnökeit, így készült el a DC-2-es majd a DC-3-as, utóbbi azonban a Boeing konstrukcióját gyakorlatilag lesöpörte a piacról. Viszont a 247-es megjelenésekor gyorsabb volt, mint a korabeli amerikai vadászgépek, miközben a modern megoldású szárnymechanizáció mégis alacsony leszállósebességet tett lehetővé, ami a kor szűkebb repülőterein fontos követelmény volt. Állítható légcsavarral és behúzható futóművel szerelték fel, gyorsabb és gazdaságosabb volt, mint a kor többi utasszállítója.

247-es a harmincas években: a tíz utasülés már kevésnek bizonyult

Ami a hátránya volt a gépnek: a kicsi kapacitás: csak tíz utast szállíthatott, és a kabin közepén némi akadályt képzett a szárnyfőtartó. A DC-3-as tágasabb kabinja lett végül a harmincas–negyvenes évek meghatározó normája; a 247-esből pedig csak hetvenöt épült. Ebből összesen négy maradt meg különböző múzeumok tulajdonában, és a felújított 247-es mostani átrepülése volt az utolsó alkalom, hogy a típus a levegőbe emelkedett, mégpedig az első üzemeltetője, a United színeiben.

A gép begurulása a Museum of Flight elé (fotók: airwaysnews.com)

A mindössze tizenöt perces repülést gondos tesztsorozat előzte meg, a gépet több száz Boeing- és általános repülésrajongó fogadta Boeing Field repülőterén. A jellegzetesen visszafelé hajló szélvédő mögött a gépet két pilóta repülte át, a másodpilóta Chad Lundy, a kapitány pedig az a Mike Carriker volt, akit az első 787-es felszállás végrehajtójaként  ismert meg a világ – a Boeing legmodernebb konstrukciója után most az ős utasszállítót is repülhette.

Carriker számára ez lehetett élete egyik legrövidebb, de egyik legemlékezetesebb repülése

Carriker a leszállás után elmondta, a 247-est vezetni sokkal bonyolultabb, különösen ami a motorindítást illeti, viszont a maga módján sokkal izgalmasabb és élvezetesebb, tekintve, hogy ez még farokkerekes gép volt. A 247-es a nyári időszakban még a szabadtéri kiállítás része lesz, de ősszel bekerül majd a múzeum épületébe: riválisa, a DC-2-es mellé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.