Helikopteres baleset, ismert tanulságokkal

iho/repülés   ·   2011.11.23. 13:00
auckland_chopper_cim

Auckland tengerparti kerületében, a Waterfronton történt a videóra vett baleset: a karácsonyi ünnepek előtt egy fenyőfát akartak beemelni a helyére a helikopter segítségével, de a gép rotorja elakadt valamilyen akadályban, és a forgószárnyas a földre zuhant.

A pilóta elmondása szerint egy kábelt kaphatott el lebegés közben az egyik rotorlapát, ami mondhatni a „szokásos” baleseti források egyike ilyenkor, mert a kábelek láthatók a legrosszabbul az ilyen helyzetekben. Az sem kizárt, hogy épp az a vezeték okozta a bajt, amely a helikoptert kötötte a beemelendő tárgyhoz, az „rántotta be” a gépet.

Egy másik verzió szerint a földi segítők egyike tartott valamilyen kábelt, és az gabalyodott össze a rotorokkal. A vizsgálat természetesen megkezdődött.

Viszont szerencse a szerencsétlenségben, hogy a gép a rotor elakadása után farokirányban indult el, és a faroktartó, valamint a rotorlapátok összetörése az ütközés energiájának nagy részét elnyelhette, így a gép kabinja viszonylag épen maradt.

Nyilván ennek köszönhető, hogy a húszéves helikoptervezetői tapasztalattal rendelkező, új-zélandi körökben jól ismert és becsült pilóta, Greg Gribble gyakorlatilag sérülések nélkül úszta meg a balesetet.

A földközelben végzett helikopteres munkarepülés egyike a legveszélyesebb repülési ágaknak. A helikopterek biztonságával foglalkozó legutóbbi nemzetközi konferencián a részt vevő szakemberek egyetértettek abban, hogy nem egyszerűen az a gond, hogy a helikopteres repülés biztonsági szintje alacsonyabb sok más repülési ágnál: a szomorú az, hogy a helikopteres balesetek okai általában ismertek, a fő veszélyforrásokról szinte mindent tudnak a szakemberek és a pilóták, mégsem sikerült az utóbbi tíz évben csökkenteni a balesetek gyakoriságát.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.