Herky, az elnyűhetetlen, átadták a 2500. C-130-ast

iho   ·   2015.12.14. 08:45
2500_ik_cim

Elképesztő szám: átadták a 2500. példányt. Persze ha azt vesszük, hogy a prototípus 1954-ben szállt fel először, akkor nem annyira elképesztő. De akkor meg az az elképesztő, hogy a Hercules hatvan év után még mindig bőven gyártásban van.

A 2500. elstartol Mariettából

A Lockheed Martin a jubileumi gépet néhány napja szállította le rendeltetési helyére, a Georgia állambeli Moody támaszpontra. A Herky egy HC-130J Combat King II. változat, amely kifejezetten arra szolgál, hogy vele ellenséges területen hajtsanak végre akciót, méghozzá személyek, esetleg repülőszemélyzetek kimentését. A gépnek a típuson szokásoshoz képest nagyobb a hatótávolsága, alkalmas a kiszabadításra kijelölt alakulat ledobására nappal és éjszaka, rossz időjárási körülmények között is, ha kell, üzemanyaggal tud feltölteni helikoptereket és ha arra van szükség, akkor jól használható humanitárius segély eljuttatására a természeti katasztrófák sújtotta területekre illetve onnan kihozni sérülteket, evakuálni embereket.

A gép a harci feladatokhoz komoly védelmi rendszert kapott, javított navigáció, éjjellátó berendezés, infravörös érzékelő, radar és nagyon komoly műholdas kommunikáció is segíti a személyzetet. A gép természetesen maga is tankolhat a levegőben, és használható kismagasságú éjszakai bevetésekre is, ami ebben a szerepkörben alapvető képesség.

Rutinszerűen használ a gép burkolatlan pályákat

A kétezerötszázadik C-130-as tehát egyike azoknak a Herculeseknek, amelyek nem egyszerűen szállítógépek, hanem valamiféle speciális funkciót is ellátnak: ilyen szerepköröknek a felsorolása is hosszú lenne, a Lockheed Martin szerint száz különféle feladatkörben szolgál a gép, a mostani gyártósoron tizenhét féle elrendezéssel, felszereléssel készül.

Merthogy létezik meteorológiai felderítő és kommunikációs változat, amely komplett tévé- és rádióadásokat tud sugározni, ha arra van szükség, mondjuk például az iraki háborúk esetében. Van komoly fegyverzettel rendelkező támadógép, földi csapatok félelmetes tűzerejű támogatója, van kutatómentő és sarkvidéki használatra szolgáló modulációja, utóbbi a futókra szerelt sítalpakkal, ugyancsak fontos a tűzoltó és a kifejezetten légi utántöltő variáns. Igazi taktikai szállítógép, amelynek elsődleges feladata személyzetet, katonákat, felszerelést, utánpótlást vagy bármit eljuttatni a lehető legközelebb a harcok helyszínéhez, a harcoló alakulatokhoz. Még azt is elpróbálták vele, sikerrel, hogy repülőgép-hordozóról üzemeltessék.

A J-változat erősebb hajtóművekkel, modernebb rendszerekkel és csak háromfős személyzettel repül

A kilencvenes években alaposan újjászületett a négyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás típus, mindössze két pilóta és egy load-master elég a kiszolgálásához, a hajtóművek erősebbek, a teljesítmények nagyobbak, de maradtak az alaptulajdonságok. Megbízható és erős, robosztus, elnyűhetetlen, a világ szinte minden táján használják, repülik valamely változatát: hetven ország légiereje üzemelteti jelenleg is, de jónéhány civil példánya is szolgál (L-100-as változatként, de ennek is kifejlesztették a  modernizált J-kiadását). A Herky globális teljesítménye a gyártó adatai szerint 22 millió repült óra, a modernizált J-változaté 1,3 millió. A kilencvenes években amerikai felajánlás nyomán volt remény arra, hogy a magyar légierő is kap belőle, de végülis az akkori vezetés másképp döntött, bezzeg a románoknál most is repül néhány példány.

Még a Forrestal fedélzetén is kipróbálták

Gyakorlatilag szinte minden fontos konfliktusnak részese volt, a vietnami háborútól kezdve az Öböl-háborúkon át a balkáni műveltekig. Olyan különleges bevetések fűződnek hozzá, mint az entebbei túszmentés, vagy a bekerített boszniai muzulmán városok lakosságának életben tartása a levegőből. A gyártása továbbra is biztosított, legutóbb ismét az amerikai légierő rendelt huszonnyolc gépet.

A katonai repülésben ismerünk néhány bevált típust, amely évtizedekkel a születése után is szolgál vagy szolgált, de olyat nem, amely hatvanegy évvel a berepülési program indulása után még mindig gyártásban is van, és láthatóan továbbra is gyártásban marad, mert azóta sem sikerült igazi versenytársat fejleszteni mellé. Az újabb konstrukciók többsége nem ez a kategória: mind a C-17, mind az európai A400-as jóval nagyobb, és kevésbé alkalmas taktikai feladatokra, az An-70-esből pedig még csak egy vagy két szolgálatban lévő gép létezik, de az is nagyobb géposztály, csakúgy, mint az Il-76-os.

Hetven országban használják, az akkori magyar vezetés a kilencvenes években nem élt a beszerzés lehetőségével

Az igazán kifejezetten a Hercules ellenében piacra készülő két gép, megközelítőleg azonos teherbírással, az An-178-as illetve az Embraer KC-390-ese. Mindkettőnek idén repült először a prototípusa, és egyelőre még egyik sem bizonyította, hogy méltó kihívója lenne az elnyűhetetlen Herculesnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.