Hetvenéves a legnagyobb hazai felsővezeték-építő vállalat
– A Magyar Államvasutak mintegy 7600 kilométeres hálózatán évente több tíz millió utast és árutonnát szállítunk több százezer személy- és tehervonat közlekedtetésével. Mára eljutottunk oda, hogy – új villamosítási munkák mellett – az elmúlt évtizedekben kiépült hálózatok rehabilitációja folyik, melyek mostanra megérettek az átépítésre, korszerűsítésre. Ennek elvégzéséhez elengedhetetlen az erős szakmai kapcsolatok kiépítése és fenntartása azokkal a szakcégekkel, amelyekkel közösen tudunk dolgozni az infrastruktúránk fejlesztésén, karbantartásán. Ebben a szakmai munkában az egyik fontos partnerünk a Vasútvill Kft., amellyel hosszú évek óta dolgozunk együtt és több évtizedes kapocs köt össze minket – mondta az ünnepségen részt vevő Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója.
Magyarországon elsőként a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalon indult el a villamos vontatás 1932-ben, majd a Budapesti Vasútigazgatóság IV. Osztályának felügyelete alá rendelve 1949-ben alakult meg a MÁV Villamos Felsővezeték Építésvezetőség, a mai Vasútvill Kft. jogelődje. A rendszerváltást követően önálló vállalattá alakult szervezetet 2001-ben privatizálták és cseh tulajdonba került, 2017 januárja óta van újra magyar tulajdonban. A villamosított vasútvonalak aránya 2019-ben Magyarországon elérte a 41 százalékot, ami jelentős elmozdulást jelent az ezredforduló környékén évekig stagnáló 35 százalékos szinthez képest. A több mint 200 főt foglalkoztató Vasútvill Kft. pedig ma is piacvezető a vasút-villamosítás terén. A vállalat árbevétele tavaly meghaladta a 16 milliárd forintot, miközben az elmúlt években végrehajtott technológiai fejlesztések és eszközbeszerzések eredményeképpen a műszaki kapacitása akár évi 200 kilométer felsővezeték rekonstrukcióját vagy kiépítését is lehetővé teszi saját erőforrásból.
A felsővezeték-építés fókuszában ma már Európa-szerte a korábban kiépült hálózatok rehabilitációja áll, ám a közlekedési szektor fenntarthatóvá tétele érdekében az elmúlt években az egész kontinensen friss lendületet kaptak az új fejlesztések. Ezzel összefüggésben a Vasútvill Kft. szakemberei 2017 óta – egyebek mellett – Budapest–Esztergom, a Püspökladány–Ebes, a Kelenföld–Százhalombatta, a Százhalombatta–Pusztaszabolcs, illetve a Rákos–Hatvan vasúti szakaszokon végeztek eredményes villamosítási, illetve korszerűsítési munkálatokat, vagy dolgoznak jelenleg is alvállalkozóként a projekten. Mindezek mellett a társaság az idén júliusban újonnan átadott 46,3 kilométer hosszúságú Mezőzombor–Sátoraljaújhely szakaszon fővállalkozóként bizonyíthatott.
A Vasútvill Kft. jelenleg is öt nagy projekten dolgozik. Ezek közül kiemelkedik az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakasza, ahol a kivitelezéssel megbízott ÉB 2018 Konzorcium vezetőjeként a cég 2019 őszén kezdte meg a villamosítási munkálatokat.
– A villamosított vasútvonalak aránya még mindig jelentősen elmarad az Európai Unió 53,7 százalékos átlagától, de az elmúlt években elindult beruházások révén lépésről-lépésre közelebb kerülünk ahhoz, hogy az összes, nagy forgalmat lebonyolító, vagy nemzetközi hálózatba kapcsolt magyarországi vasútvonal villamosítása befejeződjön. A villamosított vonalak egyszerre kínálnak környezetbarát és komfortos megoldást a tömegközlekedésre, valamint segítik elő a vasúti áruszállítás feltételeinek javítását – mondta Homlok Zsolt, a Vasútvill Kft. többségi tulajdonosa.
A magyarországi fejlesztések mellett a Vasútvill Kft. 2019-ben megtette az első lépéseket a külpiacokon történő megjelenés irányába. Így idén áprilisban a Vasútvill Kft. együttműködési megállapodást kötött a DB Bahnbau Gruppe GmbH-val. Az egyezség értelmében a német állami vasúttársaság leányvállalata saját kapacitásai kiegészítésére igénybe veheti a Vasútvill Kft. vasútépítő erőforrásait, ami megteremti a feltételeket a két magyar építőipari vállalatnak a németországi piacra lépéshez. Az első németországi munka idén ősszel volt.
– A magyar szakcégek tevékenységét mindig is elismerés övezte, ezért fontos, hogy a vasútépítés területén dolgozó vállalatok versenyképességét és potenciálját tovább erősítsük. A technológiafejlesztés mellett ehhez szakmai partnerekre, egymás kapacitásait kiegészítő szakcégekre, kiszámítható beszállítókra, valamint megfelelő felkészültséggel bíró tervezőkre, mérnökszervezetekre, van szükség. Ennek révén a magyar kivitelező vállalatok versenyképessége idehaza és az országhatáron túl is tovább erősíthető a következő években – hangsúlyozta a Vasútvill Kft. többségi tulajdonosa.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!