Hivatalosan is harcra kész az NH90 TTH
Immáron papíron is harcra késszé nyilvánították az NHIndustries NH90-es szállítóhelikopterét. A program szempontjából fontos mérföldkövet jelentő „bizonyítványt” az NH90 taktikai szállítóhelikopter-változata kapta most meg. Ennek alapján a NATO helikopterekkel foglalkozó ügynöksége, a NAHEMA úgy ítéli meg, hogy a típus végleges gyártási változata mindenben megfelel az előírásoknak és a tervezett műveleti képességeknek. Ennek megfelelően még 2011-ben megkezdődhet az immár „mindenre képes” változatú szállítóhelikopterek átadása a megrendelőknek. Az első példányokat a Francia Hadsereg veheti majd át, majd 2012-től Belgium, Németország és Olaszország is megkezdheti az NH90 TTS-ek átvételét.
Nem volt egyszerű a fejlesztés: a valaha volt legnagyobb összeurópai katonai helikopterfejlesztés projektje még 1985-ben indult. Ekkor Franciaország, Hollandia, Nagy-Britannia és a Német Szövetségi Köztársaság (azaz Nyugat-Németország), Olaszország társult egy szállító és hajófedélzeti tengeralattjáró-vadász helikopter kifejlesztésére. A gép tervezését 1993-ban kezdték el, míg a prototípus 1995.december 18-án szállt fel. A típus két fő változatban készül, a taktikai szállító mellett a fregattokra szánt haditengerészeti felderítő és hajó/tengeralattjáró vadász szerepkörben. Természetesen a vásárló országok szinte mindegyike kért apróbb-nagyobb változtatásokat a saját példányain, így például a svéd TTH-k magasabb belső tehertérrel rendelkeznek – így a helikopter törzsszerkezete is magasabb lett.
A TTH Németországba került prototípusával kapcsolatosan már-már legendássá vált a felszerelt katonák lába alatt beszakadó hátsó rámpa: újra kellett tervezni a járófelületet, a megerősítés azonban a helikopter saját tömegét növelte. Hasonlóan alulméretezettnek bizonyult a 110 kilogrammos súlyra tervezett ülés is: a XXI. században már a minden szükséges védőfelszereléssel és fegyverzettel ellátott katona tömege bizony ezt könnyedén meghaladja. A kritikákra a német védelmi tárca jelezte, ez még csak egy prototípus, és nem a végleges változatú gép.
A típus komoly exportsikereket ért el. A megrendelők között találjuk Ausztráliát, Belgiumot, Finnországot, Franciaországot, Görögországot, Hollandiát, Németországot, Norvégiát, Olaszországot, Ománt, Portugáliát, Spanyolországot, Svédországot és Új-Zélandot is.