Hol a főváros tízmilliárdja?
Bár június végére ígérték, még mindig nem érkezett meg a kormány által ígért tízmilliárd forint a BKV számlájára, holott az összeget tartalmazta a költségvetési törvény is. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV egyaránt bizakodik: a pénz bármikor megérkezhet a számlára, lévén a támogatási szerződést már mindhárom érintett miniszter, illetve a főpolgármester is aláírta – olvasható a Népszabadság összeállításában.
A beharangozott további 14 milliárd érkezése végképp homályba vész, erről a lap informátora szerint egyelőre kormányhatározat sincs. Sőt a Pénzügyminisztérium utasítást sem kapott egy ilyen értelmű előterjesztés kidolgozására a kormányülésre. Egyelőre nincs megjelölve a forrás sem, hogy honnan és milyen címen csoportosítanák át a Tarlós István által bejelentett 7+7 milliárd forintot. A kormány várhatóan augusztus végéig nem is foglalkozik a kérdéssel. Így aligha lesz tartható az augusztus 15-i határidő, az első részlet hétfőn lejárt határidejéről nem is szólva.
A lap emlékeztet arra, hogy Tarlós István főpolgármester június elején jelentette be: összesen 24 milliárd forintos támogatást kap Budapest a kormánytól augusztus közepéig a közösségi közlekedés működtetésére, egyúttal arról is biztosított mindenkit, hogy a ciklus végéig rendezik a közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozásának módját. A főpolgármester nyár elején tett nyilatkozataiban egyébként sem értette az ellenzéki aggodalmakat, lévén szerinte az idén maradéktalanul biztosítottak a fővárosi közösségi közlekedés működési forrásai. Elvégre már megállapodott a Varga Mihály vezette Nemzetgazdasági Minisztériummal és Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkárral, hogy a költségvetési törvényben a közösségi közlekedésre eleve biztosított tízmilliárd forintos támogatást júniusban megkapják.
Ezenfelül a főváros július 15-ig további hétmilliárdot, majd augusztus 15-ig újabb hétmilliárdot kap a feladatra.
A városvezetés a költségvetési egyensúly biztosítása érdekében csupán 58 milliárd forintot irányozott elő a közösségi közlekedésre 2013-ban. De egy percig sem tagadták, hogy a „közösségi közlekedés korábbi évekhez hasonló szintű fenntartása” ebből az összegből nem valósítható meg. A két cég működésének fedezete ebből csak októberig biztosítható. A májusban aláírt közszolgáltatási szerződésben 79 milliárd forintos finanszírozási igényt határoztak meg. A BKK korábban azt jósolta, hogy a forráshiány miatt már június elsejétől rendkívüli üzemmódra tér át a BKV, de ez a járatokat őszig közvetlenül nem érinti – írja a lap.