Hulladékszállítás vasúton

iho/vasút   ·   2022.12.29. 12:00
00_obb_hulladek

Az ÖBB Rail Cargo Group új irányt szab a vasúti teherszállításban, a társaság 75 millió euróért vesz speciális Mobiler logisztikai egységeket.

Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) évente már mintegy nyolcmillió tonna (például fém-, építőipari- és kommunális hulladékot, azaz szemetet) szállít vasúton Ausztriában. Ez évente több mint 146 ezer tonnával kevesebb CO2-vel fertőzi a környezetet a közúti szállításhoz képest, hiszen a tehervonatok körülbelül 300 ezer teherautós fuvart váltanak ki.

Ausztriában 2023. január 1-jétől lép hatályba az új hulladékgazdálkodási törvény (Abfallwirtschaftsgesetz, AWG). Ez fontos mérföldkő a modális váltásban, egyúttal jelentős hozzájárulás Ausztria az uniós normák szelemében megfogalmazott éghajlat-politikai céljainak eléréséhez: a jövő év elejétől ugyanis a tíz tonnát meghaladó össztömegű, legalább háromszáz kilométer távolságba szállított hulladékokat vasúton kell továbbítani. Sőt, 2024. január 1-jétől kibővül a szabályozás köre, hiszen a közúti szemétszállítás rádiuszát kétszáz, 2026. január 1-jétől pedig száz kilométerben maximálják.

Korábban Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. Igazgatóságának elnöke, a Rail Cargo Austria AG igazgatósági tagja a Hungrail Magyar Vasútnak adott interjújában már felvetette a vasúti hulladékszállítás térnyerését.

„Előtérbe kerül a hulladékgazdálkodással kapcsolatos logisztika. Ausztriában például évi többmillió tonna hulladékot szállítanak intermodálisan, amit elősegítenek azok a speciális szállítóeszközök, konténerek, amelyeknek a vasútról közútra – és fordítva – átrakása mindössze egy rövid ideig tartó műveletet igényel” – fogalmazott.

A jelenlegi mennyiséggel szemben évente összesen mintegy 15 millió tonna hulladék vasúti szállítására van lehetőség. Az osztrák Éghajlatpolitikai, Környezetvédelmi, Energiaügyi, Mobilitási, Innovációs és Technológiai Minisztérium (BMK) digitális platformot dolgozott ki a vasúti közlekedési pályázatok kezeléséhez. Ettől függetlenül az ÖBB Rail Cargo Group már most arra kéri ügyfeleit, hogy működjenek együtt az egyedi vasúti logisztikai megoldások kidolgozásában és megvalósításában. A hulladékszállítás azonban a célnak megfelelő vasúti kocsik és speciális konténerek beszerzését feltételezi. Ennek megfelelően, illetve az AWG módosításának előkészítéseként az RCG első lépésben 75 millió euróért ruház be az új Mobiler logisztikai egységekbe (konténerekbe és alvázakba). Később, 2026-ig pedig megduplázza a Mobiler-állományt, ez összesen 2500 egységet jelent.

A konténerekből, vasúti teherkocsikból (intermodális alvázakból) és közúti járművekből álló Mobiler logisztikai egységek számos termék, áru szállítására alkalmasak. Nem új dologról van szó, hiszen a rendszert már több éve bemutatták és használják, különösen ömlesztett termékek, továbbá hulladék- és építőanyagok szállítására. A Mobiler félpótkocsi hidraulikus emelőberendezése lehetővé teszi a konténerek teherautóról alvázra történő átrakását vasútra (és fordítva) daru használata vagy külön iparvágány igénybevétele nélkül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek