HungaroControl, partnerünk földön-égen: egy innovatív szolgáltató portréja

iho   ·   2016.03.07. 16:15
cim
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. a magyar légtérben légiforgalmi szolgáltatások nyújtására és a légiforgalmi szakszemélyzet képzésére kijelölt szervezet. A szolgálat 2002. január 1-jén alakult, és 2007. január 1-jétől egyszemélyes zártkörűen működő részvénytársaságként látja el feladatait. A 100 százalékban a magyar állam tulajdonában álló társaság felett a tulajdonosi jogokat 2010 óta gyakorolja az NFM. Küldetése: a környezet szempontjait mindenkor szem előtt tartva, magas színvonalú szolgáltatási minőség biztosítása mellett a biztonságos és hatékony légi navigációs szolgáltatás nyújtása. Naponta átlagosan 1800 légi járművet navigálnak a budapesti irányító központból, illetve az irányító toronyból a legmodernebb technika segítségével, a nap minden órájában és az év minden napján. Légiforgalmi irányítói tevékenysége mellett a társaság a nem ellenőrzött légteret használó légi járműveknek repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot működtet.

Európában egyedülálló módon a magyar irányítók nem csupán a hazai légtér irányításáért, hanem a Budapesttől mintegy 700 kilométerre található, Koszovó feletti magas légtér, az úgynevezett KFOR szektor átrepülő forgalmáért is felelnek 2014 tavaszától – átmeneti jelleggel, a NATO megbízása alapján.

Az európai légiközlekedési rendszer működését az „Egységes Európai Égbolt” program, illetve annak legfontosabb eleme, a funkcionális légtérblokk koncepció határozza meg. Célja, hogy fokozottabb együttműködésre bírja a léginavigációs szolgáltatókat az európai légtér töredezettségének enyhítése, a hatékonyság és a színvonal javítása, valamint a költségek csökkentése érdekében. A piaci folyamatok előtérbe kerülésével a HungaroControlnak is egyre inkább versenykörnyezetben kell helytállnia.

A növekvő kihívásokra az elmúlt években a vállalat sorozatos fejlesztésekkel, kulcsfontosságú partnerkapcsolatok kialakításával, hatékonyságjavító intézkedésekkel reagált, hogy lehetővé tegye piaci pozíciójának megerősítését. A nemzetközi érdekérvényesítésben nagy szerep jut az élő, közös célok mentén létrejött szövetségeknek (GATE ONE, JSPAI), és a közös előnyöket kiaknázó stratégiai partnerkapcsolatoknak. Az együttes fellépésen és összefogáson keresztül a vállalat befolyásosabb pozíciót szerezhet a légiforgalmi irányítás jövőjét megalapozó döntéshozatali folyamatokban, valamint eredményesebben pályázhat – és pályázik – jelentős nagyságú Uniós forrásokra.

A technológiai újítások, folyamatos fejlesztések terén a Társaság rendkívül produktív éveket tudhat maga mögött.

2013. február 27-én, Budapesten, 13 milliárd forintos beruházási program eredményeként avatták fel Magyarország új, közel tízezer négyzetméteres légiforgalmi irányító központját. A létesítmény mind szakmai, mind műszaki-technológiai értelemben kiemelkedő színvonalat képvisel, az irányító pultokban pedig a világ egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányító szoftvere fut.

2015-ben – jóval az Európai Unió által előírt határidő előtt – Európában elsőként a HungaroControl vezette be a korlátozások nélküli szabad légtérhasználatot a teljes hazai légtérben, így a ki- és belépőpontok között előre tervezhetően, a lehető legrövidebb útvonalakon közlekedhetnek a repülőgépek.

Ugyancsak 2015-ben indította el a társaság a helyszíntől független, repülőtéri légiforgalmi irányítást biztosító, „virtuális” torony projekt (Remote Tower) megvalósítását. A koncepció nemzetközi színtéren is bizonyított, ez alapján készült el a  a Dubai Nemzetközi Repülőtérre szánt tartalék irányítótorony operatív koncepciójának terve.

2015. november végétől az irányítók már nemcsak szóban, hanem rövid szöveges üzenetek formájában is kommunikálhatnak a pilótákkal, akár párhuzamosan is. A légiforgalmi irányítási rendszer és a légijárművek között kiépített föld–levegő adatkapcsolat önálló csatornát biztosít a kommunikációhoz, így csökkenti a rádiófrekvenciák leterheltségét is.

Az üzleti sikeresség fenntartásához és az önállóság hosszú távú megőrzéséhez a társaság nem csupán az alaptevékenységek minél jobb ellátására fókuszál, hanem ugyanilyen fontosnak tartja olyan magas hozzáadott értéket teremtő üzletágak működtetését, mint amilyen a 2011-ben megnyitott kutatás-fejlesztési és szimulációs központ (CRDS), valamint a skandináv–magyar közös léginavigációs akadémia (EPC). Az új üzletágak lehetővé teszik, és meggyorsítják a saját fejlesztések megvalósítását, bevezetését. A felhalmozott szakmai tudást és kapcsolatrendszert a cég más partnerek részére nyújtott szolgáltatásokon keresztül is kamatoztatni tudja.

A CRDS (Centre of Research, Development and Simulation) Közép-Európa legnagyobb, és legmodernebb technológiával felszerelt szimulációs létesítménye, amely új eljárások, új fejlesztések, valamint légtérszerkezet módosítások validálását végzi légiforgalmi irányító szervezetek, funkcionális légtérblokkok, és egyéb szakmai partnerek számára (szimulációk, elemzések, tréningek, tanácsadás, stb.).

Az Entry Point Central (EPC) Kft. a HungaroControl, valamint a svéd, dán és norvég légiforgalmi szolgálat Budapesten működő közös léginavigációs akadémiája. Az intézmény a légiforgalmi irányítók kezdő képzését világszínvonalú skandináv módszerek felhasználásával és felkészült magyar oktatók segítségével végzi – így biztosít versenyképes tudást, jól működő oktatási formát és magas nemzetközi presztízsű végzettséget az irányítók következő generációinak.

A HungaroControl világszínvonalú fejlesztéseiből és szolgáltatásaiból nem csupán a tulajdonos és a partnerek, hanem közvetetten az utasok és a működési környezetben élők is profitálnak. A Magyar Légiforgalmi Szolgálat öt év alatt gyakorlatilag egyetlen másodperc késést sem okozott, repülésbiztonsági mutatói nemzetközi szinten is kiemelkedőek. A bevezetett új eljárások kedvező hatással vannak az üzemanyag-fogyasztásra és a zajkibocsátásra is, ezért környezetkímélő hatásuk révén összhangban állnak a vállalat társadalmi felelősségvállalásában megfogalmazott céljaival.

A HungaroControl – bár állami tulajdonú vállalat – nem részesül költségvetési támogatásban, éves árbevételének több, mint 98 százalékát a légitársaságok fizetik.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek