Időnként kapcsolja ki a repülőgépét!

iho   ·   2015.05.04. 08:45
cim5

Légialkalmassági utasítást bocsátott ki az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal a Boeing 787-esek üzemeltetésével kapcsolatban. Egyes sajtótermékek izgatottan vetették rá magukat a hírre: „bizonyos körülmények között” a gép teljes elektromos rendszere leállhat, ami ugye katasztrófához vezet, hiszen ez az az utasszállító, amely kompozit-szerkezete mellett éppenséggel azért jelent áttörést a repüléstechnikában, mert szinte valamennyi fontos fedélzeti rendszere árammal működik. Olyanok is, amelyeket a hagyományosabb technológiával repülő más típusok még például hidraulikával vagy pneumatikával működtetnek. Ennek a gépnek is fly-by-wire vezérlése van, vagyis számítógépek dolgozzák ki és ellenőrzik a kormányfelületek kitérítését, és ha a számítógépek nem kapnának áramot, akkor ugye nagy baj van, hangzott a bulvármédia riadója.

Nos, a légiközlekedési iparágban túl sok izgalmat mégsem keltett az ügy. Mint az az FAA dokumentumából kiderül, egy számítógépes programhibáról van szó, ami miatt a gép helyzetétől, pillanatnyi működésétől függetlenül a generátorokat vezérlő számítógép mind a négy áramfejlesztőt leállíthatja. Ez valóban elég komolyan hangzik, tekintve, hogy eszerint repülés közben is megtörténhet mindez. A hibalehetőség létezését azonban semmiféle konkrét repülő esemény nem jelezte eddig: a Boeing laboratóriumában bukkantak rá a problémára.

A hajtóművekre szerelt generátorok szoftver-vezérelte leállása akkor következhet be, ha egyfelől mind a négy generátor egyidőben kezdett működni, másrészt, ha a kérdéses repülőgép rendszereit 248 napon keresztül egyfolytában áram alatt hagyják. Vagyis, amint ezt az utasítás is kötelezően előírja, vagy nyolc hónaponként legalább egyszer teljesen le kell kapcsolni a 787-est ahhoz, hogy a hiba ne következzen be. És mivel a hiba eddig csak laboratóriumban jelentkezett, nem valószínű, hogy bármely üzemeltető bármelyik gépe elszenvedte volta eddig ezt a generátor-leállást.

A Boeing a maga részéről jelezte, a gép teljes áramtalanítása amúgy is meg kell, hogy történjen az előírt időszaki vizsgálatok során, amelyek természetesen sokkal sűrűbben történnek, mint a kritikus nyolc hónap, vagyis egy normális üzemeltetésben dolgozó Álomgépen ez a hiba egyszerűen nem jelentkezhet, ennek ellenére a gyártó dolgozik a szoftver módosításán.

Ráadásul a 787-esen, épp az árammal működő rendszerek nagyobb száma miatt, összesen hat generátor működik, ha netán ezek mind kiesnének, akkor a gép hat másodpercig az akkumulátorok energiájával működik, utána viszont automatikusan dolgozni kezd a RAT, Ram Air Turbine, a törzsből kibocsájtott áramfejlesztő, amit a légellenállás működtet, és ami elég elektromosságot biztosít ahhoz, hogy a gép kormányozható maradjon. Rendszerint egy-egy új példány berepülésekor figyelhető meg, hogy a kibocsátott RAT kis légcsavarja ott pörög a gép törzse alatt.

Ugyanakkor kétségtelen, hogy a 787-esen a RAT berendezéssel voltak megbízhatósági problémák, amelyeket idénre kijavított a Boeing. És természetesen ott van a farokrészben a segédhajtómű, a hat közül két generátor ezen a kisebb gázturbinán dolgozik: az APU feladata, hogy a főhajtóművek nélkül is ébren tartsa a gép rendszereit illetve energiát szolgáltasson a főhajtóművek indításához. A szoftverhiba ezekre az áramfejlesztőkre nem terjed ki.

Az igazi nagy elektromos problémahalmazt, ami valóban komoly incidensek során jelentkezett, vagyis a lítium-ionos akkumulátorok tűzveszélyét az emlékezetes többhónapos repülési szünet után 2013-ban sikerült kiküszöbölni. Mindezek alapján nyugodtan állíthatjuk, feleslegesnek tűnik egy nyugati hírmagazin javaslata, az, hogy ha egy Boeing 787-es fedélzetére lépünk, kérjük meg először a kapitányt, hogy kapcsolja ki, majd kapcsolja vissza a gépet...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek