Ikarus V134 facelift

Kengyel Kristóf   ·   2011.07.12. 10:51
400__IMG_1400--2

Alig egy éve mutatkoztak be a nagyközönségnek a legújabb Ikarus autóbuszok. Az akkor igen hangzatos terveknek csak egy része valósult meg. Az ígéretek szerint idén már akár 300-500 példányt is gyárthatnak a buszokból, és folyamatos lesz a fejlesztés is. Sajnos egyelőre csak ez utóbbi látszik megvalósulni, az elmúlt egy évben jó néhány érdekességet mutatott be a Magyar Autóbuszgyártó Kft. Ilyen volt például a nagy buszteszten résztvevő V187 városi csuklós, vagy a Magyar Máltai Szeretetszolgálat röntgenbusza, és nem utolsó sorban a szintén Egerben forgalomba állított legújabb fejlesztésű ZF Ecolife automataváltóval szerelt városi kocsi.

Az új kocsi a Megyeri hídon pózol (fotók: Vörös Attila)

Reméljük, hamarosan BKV színekben is láthatjuk a belvárosban

Kissé változott a V134 homlokfala

A nagy busztesztet követően a gyártót több építő jellegű kritika is érte járművükkel kapcsolatban, amelyeket a V134 V3 típus kialakításánál szigorúan szem előtt tartottak. Kívülről a busz homlokfala és hátfala módosult jelentős mértékben. Az előző szériákhoz képest nagyobb viszonylatjelző üveget építettek be, így elhárult az akadálya annak, hogy csak egyféle kijelzővel lehessen megrendelni a buszokat. A gyártónak és az üzemeltetőnek is bosszúságot okozó bonyolult pantográfos homlokfali ajtót „madzagos” megoldás váltotta, így a kisebb felületű homlokfali ajtó miatt a lámpafészkek felső része magasabban végződik. Újdonság a szélvédő alatt elhelyezett feketített területen látható öntött alumínium IKARUS logó.


A busz szemből

Az autóbusz hátulja látványosabb változásokon ment keresztül. A sérüléseknek könnyen kitett lökhárító sarkokból a lámpák feljebb kerültek és a hátsó lökhárító formája is változott. Eltűntek a motortéri ajtóról a nyitó fogantyúk is, így letisztultabbá vált a hátfal.

Letisztultabbá vált a hátfal

A jármű belső kialakítása viszont óriási fejlődésen ment keresztül. Főként a sofőr környezete érdemel dicsérő szavakat, hiszen az elődmodellben nem sok tároló eszköz állt rendelkezésre. Az új kocsiban több helyen is találhatóak rekeszek, illetve tárolók. Szintén a munka megkönnyítését hivatott elősegíteni a sofőr feje fölé benyúló új műanyagelem, amelyben helyet kapott a rádió és a klíma vezérlése is.

A kapaszkodók sínes rendszerűek

A STER üléseket Rába váltja

A műszerfal nem változott

Praktikus helyen a kezelőszervek

A kapaszkodó csövek immáron sínes rendszerűek. Megváltoztak a kapaszkodó fittingek és a szélfogóüveg rögzítései is, ezáltal ezek az elemek kevésbé hajlamosak a zörgésre, csörgésre. Jó ötlet és szép megoldás az utasajtók fölött lévő ledlámpasor. A járműben a jól megszokott STER üléseken utazhatunk, de a gyártó elmondása szerint nemsokára a Rába által készített új típusú üléseket is választhatja a vevő.

Szép megoldás az ajtók fölötti LED sor

Megújultak a műanyag burkolatok

A gépészeti berendezések terén nincs változás, ez a busz is Cummins ISL 8,9 E5 típusú motort, ZF Ecolife automataváltót és szintén a ZF-től származó futóműveket kapott. A légkondicionáló berendezés is a már több más Ikarus típusba beépített Thermo Kingtől érkezett, az újdonság itt csak annyi, hogy Eger helyi flottájában ez a kocsi lesz az első klimatizált autóbusz.

Megváltozott a szélfogóüvegek rögzítése is

Eger első helyi légkondis busza (fotók: Vörös Attila)

Összességében elmondható, hogy az előremutató és okos megoldások nagyban növelik az Ikarus buszok versenyképességét. Hamarosan Egerben teszteljük az új buszt és bemutatjuk a szintén megújult helyközi változatot is.

Kapcsolódó hírek