Íme a menetrend szerinti CS100-as!
Első munkanapján, július 15-én Budapestre, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre vezetett az útja a Swiss új, Bombardier CS100-as repülőgépének. A menetrend szerinti LX 2258/59-es Zürich–Budapest–Zürich-járat 19:05 perckor landolt a magyar fővárosban, majd 19:45-kor indult vissza a legnagyobb svájci városba. A géptípus fokozatosan váltja ki a Budapest és Zürich között eddig közlekedő Avro RJ100-asokat, így a magyar utasok is egyre többször fedezhetik fel a Bombardier CS100-as gépet a Budapestről induló Swiss-járatokon.
A Swiss július 1-jén vette át a világon elsőként a Bombardiertől az első CS100-ast. Ez az iparág legújabb fejlesztésű repülőgépe, amely kívül-belül számos műszaki újdonságot és kényelmi megoldást vonultat fel. A kéthajtóműves, rövid- és közepes távolságú utakon használt gép pilótafülkéjét és műszereit a NASA-val közösen tervezték. A Pratt & Whitney-től származó, a NASA-val közösen fejlesztett, egyenként 103,6 KN tolóerejű hajtóművek zajszintjét mintegy 10–15 decibellel, a korábbi érték felére sikerült csökkenteni. Ugyancsak felére csökkent a hajtóművek nitrogén-oxid kibocsátása, míg a teljes gép üzemanyag-fogyasztása a fejlett aerodinamikai tervezésnek és a gépen alkalmazott alumínium, illetve szénszálas anyagoknak is köszönhetően húsz százalékkal alacsonyabb. A 34,9 méter hosszú, 11,5 méter magas és 35,1 méter szárnyfesztávolságú repülőgép személyzete két pilótából és három utaskísérőből áll. A 871 km/óra csúcssebességű gép teljes terhelés mellett 3650 kilométer megtételére képes egyetlen feltöltéssel.
Fél éven belül a második jelentős flottabővítés A légitársaság még 2008-ban döntött emellett a típus mellett, mivel a piacvezető repülőgépgyártóknak akkor nem volt a kínálatukban a rövid távú járatokra alkalmas, nagyságrendileg száz fős kapacitású gépük. A Bombardier új típusának kifejlesztése közel egy évtizedet vett igénybe, a svájci légitársaság összesen harmincat rendelt a CS100-asból, illetve nagyobb testvéréből, a CS300-asból. Ezek a gépek először az Avro RJ100-asokat, majd később a Swiss egyéb típusait váltják fel, illetve részben hozzájárulnak a légitársaság flottájának bővüléséhez. Az innovatív új repülőgép bevezetése ebben az évben már a második jelentős lépés a Swiss flottájában, hiszen a légitársaság februárban állította üzembe új Boeing 777-300ER típusú, nagy távolságú repülőgépét, amelyből összesen kilencet rendelt. A svájci cég összesen 2 milliárd dollárt fordít a harminc Bombardier CS gép vásárlására, és ez a repülőgép-megrendelés a jövőben mintegy 150 új állást jelent. |
A kabin is számos újdonságot tartogat az utasok számára: a Bombardier a Swissnek 125 üléses kivitelben szállítja a CS100-asokat, a gép ablakai harminc százalékkal nagyobbak, illetve kisebb a távolság két ablak között, ezért lényegesen több fény jut az utastérbe. A kabin oldalfalának speciális kialakítása miatt vállmagasságban is nagyobb a tér, az utastér megvilágítása LED-alapú. A korábbinál vékonyabb és könnyebb, egyúttal komfortosabb üléseket az autóiparból származó megoldásokkal tervezték, így ugyanakkora sortávolság mellett nagyobb lábteret biztosítanak. A lehajtható asztal tartója egyetlen központi elem, így a térdeknek is több hely jut. Az ülések szélessége 47 centiméter, míg a folyosó 51 centiméteres. A poggyásznak 25 százalékkal több hely jut, a fej feletti tárolórekeszek felfelé csukhatók, könnyebben működtethetők és összességében nagyobb fejteret, tágasabb kabint eredményeznek. A fedélzeten utasonként 0,2 köbméter tárolókapacitás áll rendelkezésre.
A gép 23,7 köbméteres raktere 177 ezer 901 Lindor csokoládédobozt képes elnyelni, de beleférne 59 svájci Le Gruyère sajtkerék is. A CS100-as 12 ezer 497 méteres maximális repülési magassága az Eiffel-torony magasságának negyvenszerese, illetve a Mont Blanc magasságának két és félszerese.
– Nagyon örülünk annak, hogy a Bombardier CS100 indító légitársaságaként a Swiss mutathatja be a magyar utasoknak a világ legújabb repülőgép-típusát – mondta Thomas Klühr, a Swiss elnök-vezérigazgatója. – A jövőben folyamatosan közlekedik majd az új gép Budapest és Zürich között, a többi CS100-as érkezésével – a második gép már várhatóan augusztus közepén üzembe áll – pedig rendszeres vendége lesz a magyar légikikötőnek, így a Swiss utasai a korábbinál sokkal komfortosabb körülmények között repülhetnek – tette hozzá. A Swiss naponta háromszor közlekedtet járatot Budapest és Zürich között, és a magyar utasok előszeretettel választják a svájci légitársaságot tengerentúli útjaikhoz is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!