Indóház az ősz derekára

iho   ·   2014.09.29. 08:45
00kicsi


Villamosított vonalként indult, de arra, hogy újra drót feszüljön a sínek fölött, sokat kellett várnunk. A mai 71-es, Budapest–Vácrátót–Vác vonal (a volt Vác–Budapest–Gödöllői HÉV) izgalmas múltját, hányattatott sorsát veszi górcső alá nagyvasúti rovatunk a Magyarországon párját ritkító kezdetektől a második világháború pusztításain át a legújabb kor vasútüzeméig.



Südbahn, de nem a Balaton, mi az? Az első világháborút lezáró békekötések eredményeként olaszországi korridorvonal vált a Déli Vasút Franzensfeste/Fortezza–Lienz szakaszából, a gyönyörű Puster-völgyi vasútból. A nagyívű tervek, a korszerűsítés üteme azonban szöges ellentétben áll a szomorú valósággal: az innsbrucki közvetlen vonatok megszűntek, de Lienzig ütemes menetrend szolgálja az utasokat.



Pöfög a gőzös, dübörög a dízel a Mátrában: ütemes menetrend, gőzvontatású nosztalgiavonatok, végre-valahára üzembiztosan működő meghosszabbított vonal várja a Gyöngyösre látogatókat. A Mátravasút nemrég rendezte az Országos Kisvasutak Napját, továbbá „elkelt” Gyöngyi is: a resicai gyártású gőzös örökbefogadási ünnepe is apropó volt az ünneplésre.



A közelmúltbeli népszavazás eredményeként egyben maradt Egyesült Királyság nyolc villamosüzeme közül a nottinghamit mutatja be városi vasúti rovatunk. Az igen fiatal, mindössze tízéves vonalon városi és gyorsvasúti jellegű szakaszok egyaránt megtalálhatók, de máris a hosszabbítást tervezik.



Koszti Tamás Bz-modelljeiről már olvashattunk az IHO felületén, itt az ideje, hogy magát a szerzőt és műhelyét is bemutassuk. Az eredeti gyártót szinte meghazudtoló tempóban gördülnek le a mellékvonalak Studenkái az asztalról, a hazai témákat kedvelő modellezők hatalmas örömére.



* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek