Ismét repül a CSeries prototípusa
Nagy gázzal indult újra a Bombardier új utasszállítójának berepülési programja. Mint arról korábban beszámoltunk, az első és eddig egyetlen repülőképes CSeries majdnem egy hónapot a földön töltött, ahol újabb vibrációs teszteket hajtottak végre rajta, és ez azért váltott ki kétkedő hangokat a szaksajtóban, mert a gép már első felszállása előtt is túl kellett, hogy essen ezeken, mert csak így kaphatott hatósági engedélyt a szűzfelszállásra. De ezek szerint az első repülések során valamiféle rezgésjelenség kellett, hogy fellépjen. A Bombardier egyik főnöke ugyanakkor most úgy fogalmazott, hogy a program „ott tart, ahol tartania kell”.
Október 30-án tehát a gép ismét repült, majd a protopéldánnyal két egymást követő napon is felszálltak, ami a gép megbízhatóságának javulását, egyben a berepülések felgyorsítását jelentheti.
Ugyanakkor a Bombardier pilótáinak beszámolóiból kiderül, hogy a CSeries még nem dolgozott normál üzemmódban, amely a használat során a szokásos fly-by-wire beállítás, hanem az eddigi felszállások során még direkt módban vezették a gépet. A Bombardier közleménye szerint a normál üzemmódot a következő repüléseken próbálják majd ki.
A gyártó azt is közölte, hogy ebben a pillanatban a CS100-asokból négy gépet építenek, közülük egyet heteken belül be tudnak majd fogni a berepülési programba. Ugyanakkor Mirabelben készül már az első a meghosszabbított törzsű, 135–160 személyes 300-as változatból is.
Az új típusra a rendelésállomány változatlanul nem több, mint 177 repülőgép, sokat jelent majd, ha a tesztprogram első fázisának lezárulásakor a gyártó a gép paramétereiről kiadja a jelentést, amiből kiderül, vajon nyújtja-e az ígért teljesítményt a CSeries, illetve az is érzékelhető lesz, hogy nem csúszik-e a tesztprogram.
Bizonytalanul nyilatkozott a napokban a gép megvásárlásával „hírbe hozott” Qatar Airways vezérigazgatója, Al Baker is a lehetséges rendelésről, ami szerinte akkor lehetséges, ha a gépet „megfelelően nagy példányszámban” gyártják, és egyértelmű a program fenntarthatósága. A Qatar megrendelése nyilván rendkívül nagyot lendítene a CSeries piaci esélyein, de ezek szerint a sorrend fordított, a típusnak először bizonyítania kell ahhoz, hogy a világ egyik legdinamikusabban bővülő társasága a flottájába fogadja.
A Bombardier számára igen fontos lenne a típus sikere, mert amint a háromnegyed évi jelentés igazolja, a cégcsoport helyzete egyre nehezebb. A harmadik negyedévi nettó bevétel például a tavalyi hasonló időszakhoz képest majdnem 15 százalékkal csökkent, ezen belül a repülőgépeket gyártó részleg adózás előtti bevétele 27 százalékos mínuszt mutat. A cég 45 gépet adott át a társaságoknak és 26-ra kapott megrendelést, tavaly ilyenkor már 57 példány leszállításánál és 83-ra szóló fix szerződésnél tartott a Bombardier.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!