Itt a végleges menetrend?

iho/vasút   ·   2011.11.13. 13:40
00

2011. december 11-én, egy hónap múlva változik a személyszállító vonatok menetrendje. A nyár végén még nagyívű fejlődésről, sűrűbb elővárosi közlekedésről, több távolsági gyors- és intercityvonalakról számolhattunk be egy menetrendtervezet alapján – ebből nem sok maradt meg a véglegesítésre.

A nemzetközi vasúti kapcsolatok visszásságait előző cikkünkben már részleteztük, most nézzük a pozitívumokat, azaz a bővülést. A nyári menetrendben Istria néven Budapest–Pula között Győrön, Celldömölkön, Bobán és Őrihódoson át közlekedik egy vonatpár. Bulgáriába szintén a nyári időszakban hetente egyszer Várnába, egyszer Burgaszba közlekedik – belföldi gyorssal egyesítve – vonat. Megszűnik, azaz belföldivé változik a Zaránd InterCity, de a téli időszakban Budapest–Bukarest között (újra)indul a Muntenia. A nyár végi menetrendtervezetben feltűnő plusz egy railjet Zürichbe szintén közlekedni fog.

A belföldi intercityforgalomba nem került be végül a pluszvonat Budapest–Győr–Sopron/Szombathely között, és az „ütempótló” győri gyorsvonatra is hiába várnának az utasok. Szóba került, bár leginkább csak elméleti és vasútbaráti szinten a hibridvonatok (vegyesen helyjegyes és anélküli kocsik) közlekedtetése Pécsre, de a „komolyabb” tervezetbe sem került bele. A 150-es vonal kelebiai gyorsvonatai viszont Kőbánya-Kispest helyett a Keleti pályaudvarról indulnak majd.

A győri „sűrítő” gyorsvonat nem került be a menetrendbe<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

Nem pótolják ki a menetrend „ütemhiányait” a 81-es, 82-es és 135-ös vonalakon, viszont a 47-esen és az 50-esen a pár perces eltérésekkel indulásból valódi ütemes menetrendet alkottak. Illetve alkottak volna, ha nem maradnának ki vonatok (minden nap illetve bizonyos napokon) a rendből. Az elővárosi fejlesztésterveket mind lemondták: nem lesz teljes ütemes közlekedés sem Budapest–Tatabánya, sem Budapest–Százhalombatta között.

Az ütemes tatabányai és százhalombattai „kirohanós” a jövő zenéje

Jó hír a nyugat-dunántúli mellékvonalak sorsáért aggódóknak: Hegyeshalom–Rajka között plusz egy, Győr–Veszprém között eggyel, Pápa és Csorna között kettővel több „végigmenős” vonat közlekedik az eddigi rövid menetek helyett. Eggyel több személyvonatpár közlekedik ezentúl Zalaegerszegről Őrihódosra, és a Szeged–Szabadka közvetlen összeköttetés is helyreáll egyetlen vonatpár erejéig.

Egyelőre nem kell aggódnunk a mellékvonalakért

Jó és rossz hírek természetesen terjengenek, a drasztikus szolgáltatáscsökkentést (mellékvonalakon két, illetve három vonatpár naponta) tartalmazóktól kezdve a tavaszi menetrend-módosításban megjelenő sűrítésekig.

Kapcsolódó hírek