Itt az első nosztalgia 260-as!

iho/közút   ·   2011.10.08. 12:30
00

Az Ikarus 260.06-osokat a vidéki volánok számára fejlesztették ki, elsősorban helyi járati feladatokra. A buszt Rába motorral és a Prága automata váltóval gyártotta az Ikarus. A korai példányok még ráncajtókkal készültek, ezt váltotta fel 1984-től a bolygóajtó. Egykor igen elterjedt altípus volt, minden Volán rendelkezett ilyen példányokkal, mára azonban majdnem teljesen eltűntek a forgalomból, a ráncajtós változatból az idén selejtezték az utolsó példányokat, amiből a magángyűjtők is vásároltak maguknak. Ezzel természetesen nem tűntek el a 260-asok a közforgalmú közlekedésből, mindössze a 260.06-os altípus ráncajtós kivitele fejezte be a volános pályafutását. Az utolsó kocsik közül az egyik példányt nemrég a Kunság Volán az Auto Univerzál segítségével nosztalgiacélokra újította fel.

A felújított busz a műszaki vizsgája előtt<br>(fotó: bop308/index fórum)

A busz felújítása előtt<br> (fotó: Könözsi Gábor)

A buszt 1982-ben gyártotta az Ikarus, még abban az évben forgalomba is állt Kecskeméten BU 41-59-es rendszámmal. A rendszerváltást követően BPF-041-es hatósági azonosítót kapott, amit később átrendszámoztak JSZ-788-ra. A kocsi felújítása a cégre jellemző alapossággal, és magas színvonalon történt, a képet mindössze néhány apró, nem teljesen korhű részlet zavarja. A nyolcvanas évekbeli járművet kívülről a hetvenes évekre hajazó szürke festéssel látták el, de akkoriban az ablak alatt teljesen szürkék voltak a buszok, nem volt fehér sáv. Ráadásul az alkalmazott szürke szín is inkább barna, így a kocsi nem a korabeli Mávaut, hanem az egykor Esztergomban használt helyijárati fényezésben pompázik. Az utastérben a famintás dekoritlemezek helyett fehér található, a léghengerbura is a későbbi típusokra jellemző fekete színű. A járműben keverednek a különböző korszakok és felújítások nyomai, a cég szerint direkt ilyen vegyes az összkép. A tervek szerint nosztalgiacélok mellett oktatási, kiállítási célokra is igénybe fogják venni a buszt. Az apróbb hibák ellenére örvendetes, hogy megmenekült az utolsó 260.06-osok egyike, és hogy a Kunság Volán is lát fantáziát a nosztalgiaközlekedésben.

Kapcsolódó hírek