Járműbeszerzéssel ágyazhatnak meg az 5-ös metrónak
Amíg valóban megvalósul ez a régi álom, az 5-ös metró megvalósítása, addig a majdan ott közlekedő szerelvényeket javában lehet már használni.
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója a dorogi állomásról szóló egyik legutóbbi posztjában elrejtett egy közlést egy újabb járműtenderről:
„A H5-ös hév tervezésénél igyekszünk lehetővé tenni, hogy már az ötös metró megépülte előtt is beközlekedhessenek erre alkalmas kétáramnemű vonatok az esztergomi vonalról a Batthyány térre, legalább óránként kétszer. A részletek kidolgozása még folyamatban van, számos műszaki részletet kell még ehhez tisztázni, de a – Kunszentmiklós-Tass felől a ráckevei H6 hév-vonalra való beközlekedés képessége miatt is szükséges – kétáramnemű vonatok beszerzésének előkészítését is megkezdtük a MÁV-HÉV Zrt.-vel közösen.”
Tehát olyan motorvonatokról van szó, amelyek az északi és déli HÉV-ekből egyszer majd összeálló ötös metrón és a nagyvasúton is közlekedhetnek. A Szentendrétől Ráckevéig és Csepelig húzódó, észak–déli regionális (vagy városi és elővárosi) gyorsvasútnak nevezett M5 teljes megvalósítása még távoli álom, de ezekre a járművekre – Vitézy közlése szerint – már hamarabb szükség van, a H5, H6, H7 vonalak felújítása (vagy ha úgy tetszik, az M5 beruházás első fázisa) ugyanis lényegesen közelebbi, a 2027-ig tartó EU-s ciklusra szóló ígéret, a részletes kiviteli és engedélyes tervek már készülnek. Ebben a fázisban a Ráckevei és a Csepeli HÉV-et a felszín alatt, egymással összekötve a Kálvin térig tervezik bevinni, és ugyanide járnának a 150-es vonal kunszentmiklósi elővárosi vonatai is. Első körben ez utóbbi funkcióra kellenek a kétéltű járművek, és a mostani közlés szerint arra is, hogy a 2-es vonalról a Szentendrei HÉV belső szakaszán a Batthyány térig járjanak.
Az 5-ös metró elkészülte után Kunszentmiklós-Tass–belváros–Piliscsaba lehet a végső bevetési területük. Számításaink szerint mindkét esethez tíz körüli járműre van szükség, ilyen nagyságrendben várható tehát az új tender. Az iho úgy tudja, a MÁV-HÉV és a BFK elképzelése az, hogy ezeknek a motorvonatoknak a kétáramneműségen túl gyakorlatilag mindenben olyanoknak kell lenniük, mint a már futó közbeszerzésben beszerzendő 54 (ebből 12 opciós) szerelvénynek, amelyek a három felújított HÉV-vonalon, illetve a jövőben az M5-ön szolgálnak majd. Nem is lehet másképp, hiszen a belváros alá elképzelt, metrószerű szakaszon csak így biztosítható a homogén üzem.
Azaz: 120 méter hosszú, legalább 235 ülőhelyes, egyterű, alacsonypadlós, 100 kilométer per órás sebességre is alkalmas, klimatizált, oldalanként 14, egyenként 130–140 centis nyílású ajtón utast cserélő motorvonatnak, amely egyaránt képes hagyományos, teljesen automata (erre a Kálvin téri kihúzón lesz szükség irányváltáskor) és ember által felügyelt (az alagútban) üzemre.
És ugyebár a különbség, az 54 szerelvény egyenáramú (1500 voltos, de a rekonstrukció elején még rendelkezésre álló 1000 voltos energiával is megfelelően működő) betáplálásán felül alkalmasnak kell lenniük 25 kilovoltos, ipari frekvenciás energiaellátás fogadására is.
A kétlépcsős, tárgyalásos főtender egyébként ajánlati szakaszba ért, az előminősítésen jelentkező és megfelelt két gyártónak, az Alstomnak és a Stadlernek február 4-én kell beadniuk az 54 szerelvény pontos specifikációját és kért árát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!