Káosz vagy rend? - nagy változások a budapesti agglomerációban
A Népszabadság keddi cikke szerint a parlamenti választások napján venné át ugyanis a Volánbusz az első agglomerációs járatokat a jelenlegi üzemeltető BKV-tól, de azt még nem tudják a buszsofőrök, ki megy át a Volánbuzhoz, és ki marad a BKV-nál.
Volt egyeztetés az ügyben a szakszervezet és a BKV vezetése között, de nem jutottak dűlőre. Nemes Gábor, az EKSZ elnöke szerint nagyon sok a bizonytalanság a jelenlegi átszervezésben. A többi között az sem tisztázott, hogy pontosan hány buszvezetőt és milyen munkaszerződéssel venne át a Volánbusz, nem tudják, hogy maguk jelentkezzenek-e vagy kiválasztják őket.A Volánbusz a főváros környéki települések közül Budakeszire, Budaörsre, Diósdra, Gyálra, Nagykovácsiba, Pécelre, Remeteszőlősre, Solymárra, Szigetszentmiklósra és Törökbálintra szállítja majd az utasokat, közel kétszázezer ember mindennapi tömegközlekedését kell megszervezni.
Bolla Tibor BKV-vezérigazgató levelet írt a szakszrvezetnek, amelyben az áll, hogy „Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt.-vel, de a folyamatot tevőlegesen nem segíti. A munkavállalók egyéni, de felelős döntést hozhatnak”, és egyúttal emlékeztet arra is, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly októberben állapodott meg a BKK-val abban, hogy az agglomerációs járatokat pályázat útján kiválasztott szolgáltatóval kell biztosítani.
A tárca erre irányuló szándékát Németh Lászlóné fejlesztési miniszter 2012 végén jelentette be, de az állami tulajdonban lévő busztársaságnak akkor még sem elegendő járműve, sem embere nem volt a feladatra. Két sikertelen tender után végül szeptemberben sikerült szerződést kötnie 167 új busz vásárlásáról. A BKK ekkor tette közzé az előminősített gyártóknak szóló felhívását.
A BKK a Volánbuszt hirdette ki nyertesnek. A szolgáltatási szerződést idén február 27-én írták alá. S ebbe állítólag azt is belefoglalták, hogy a Volánbusznak a korábban BKV-alkalmazásban álló munkavállalókkal kell ellátnia a szolgáltatást, vagyis 320 buszvezetőt átvesz a BKV-től. Az átvétel két módon – önkéntes alapon és jogutódlással – történhet. A Volánbusz a telephelyeken ki is tette erre vonatkozó –215-225 ezer forintos nettó keresetet ajánló – felhívását. Ebből a bér nettó 145 ezer, a többi üzemanyag-megtakarításból, cafeteriából áll össze – írja a napilap.
A levél végén azonban felülírja a korábbiakat: „Egyelőre semmilyen megállapodás nincs megkötve, a jelenlegi egyeztető fázisban körültekintően és lehetőségeinkhez képest méltányosan járunk el.” Nemes Gábor szakszervezeti vezető tehát továbbra sem érti: van-e megállapodás az átvételről vagy nincs? Miért váltanának a buszsofőrök önként, ha jogutódlással úgyis átveszik őket? Ki tárgyal velük erről? A szakszervezet a BKV után Vitézy Dávidhoz, a BKK vezérigazgatójához fordult érdemi válaszokat kérve.
A BKK válaszközleményében azt írja: zavartalan a szolgáltatóváltás az agglomerációs vonalakon, és stabil az autóbusz-vezetők munkahelye.
A BKK megrendelése alapján a Volánbusz Zrt. üzemeltet több budapesti agglomerációs járatot 2014 tavaszától. Az új szolgáltatóval kötött szerződés számos garanciát tartalmaz mind a szolgáltatás színvonalának minőségére, mind az érintett járatokon dolgozó 320 járművezető továbbfoglalkoztatására. A dolgozók munkahelye biztosított, az utazóközönség magas színvonalú kiszolgálása pedig szavatolt. Éppen ezért a leghatározottabban cáfoljuk a Népszabadságban ma megjelent cikk állításait.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Fővárosi Önkormányzat korábbi megállapodásának köszönhetően 2014 tavaszától a Budapesti Közlekedési Központ megrendelése alapján a VOLÁNBUSZ Zrt. üzemeltet több budapesti agglomerációs járatot. A Fővárosi Önkormányzat és a BKK határozott elvárása volt az új üzemeltetővel szemben az érintett autóbusz-vezetők szociális biztonságának, munkahelyének folyamatos fenntartása. A VOLÁNBUSZ Zrt. megbízható, tapasztalt szolgáltató, emellett komoly szerződéses garanciák is biztosítják azt, hogy átvegye az érintett agglomerációs vonalakon dolgozó 320 fő BKV-s járművezetőt, ebben bizonytalanság nincs. Nem fedik tehát a valóságot azok a Népszabadságban megjelent hírek, miszerint nem tisztázott, hogy pontosan hány buszvezetőt és milyen munkaszerződéssel venne át a VOLÁNBUSZ. A cikk megírása előtt a lap meg sem kereste társaságunkat, pedig részletes tájékoztatást adtunk volna arról, hogy a szerződésben rögzített előírások biztosítják az eddigi dolgozók munkahelyét és foglalkoztatási feltételeit, így a vonalakon gyakorlott sofőrök teljesítsenek majd szolgálatot, az utazóközönség pedig a legkisebb fennakadást sem érzékeli majd a tavaszi szolgáltató váltáskor.
A Budapesti Közlekedési Központ megrendelése alapján 2014 tavaszától 135 új busz ál forgalomba Budapesten és egyes környező települései (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Remeteszőlős, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint) között. Ilyen mértékű fejlesztés az ágazaton belül, az autóbuszos szolgáltatók között is egyedülálló. Az új autóbuszok üzemeltetéséről a 8 évre szóló szerződést március 4-én írta alá Vitézy Dávid, a BKK, és Dévényi Gergely, a közbeszerzési eljáráson nyertes VOLÁNBUSZ Zrt. vezérigazgatója.
A járművek minden korszerű igénynek megfelelnek: alacsony padlószint, légkondicionáló és a FUTÁR utastájékoztató rendszer segíti a komfortos utazást, a legszigorúbb előírásoknak megfelelő hajtáslánc pedig garanciát jelent a környezet lehető legkisebb terhelésére. Az új buszok a 13-as buszcsalád, a 22-es buszcsalád, a 38-as buszok, a 40-es buszcsalád, a 63-as busz, a 64-es buszcsalád, a 84E, 89E, 94E, 294E buszok, a 88-as busz, a 140-es busz, a 169E busz, a 172E és 272-es buszok vonalán közlekedő járműveket váltják majd le.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!