Katasztrófa Afrikában: a katonák segítettek

iho   ·   2014.07.29. 11:15
cim2

Egyre több érdekes részlet lát napvilágot arról, hogyan sikerült megtalálni a múlt héten felszállás után ötven perccel lezuhant gépet, a spanyol MD-83-ast, amit az Air Algerie bérelt és repültetett Burkina Faso fővárosa és Algír között.

Hiradófelvétel a roncsokkal és egy Cougarral

Az Aviation Week összefoglalója szerint a Maliban szolgáló francia és holland békefenntartók erőfeszítéseinek eredménye, hogy megtalálták a roncsot. Miután (órákkal később, hogy a gép eltűnt) kiderült, hogy baj van a járattal, először a Niger fővárosában, Niameyben lévő francia bázisról indították el a kutatást két Mirage 2000-D típusú harci géppel. Azonban még aznap éjszaka nem ezek a gépek, hanem az ugyancsak Niameyből indított MQ-9 Reaper pilótanélküli felderítő gépek egyike fedezte fel a lezuhant utasszállítót. A francia védelmi miniszter nem említette, hogy milyen szenzorokkal sikerült rábukkanni a roncsra, de gyanítható, hogy a Reaperek infravörös keresőinek „tűnhettek fel” a környezetüknél még mindig sokkal forróbb szétégett darabok.

Francia Tiger harci helikopter

A következő lépésben egy helikopter-duó szállt fel a Maliban lévő Gao bázisról, a már ismert helyszín felé, egy harci és egy szállító helikopter. A Tiger mellett egy Cougar volt az, amely már egy kis csoportot is a helyszínre szállíthatott a roncsok biztosítására, a Tiger nemcsak ugyancsak érzékeny szenzorai miatt lehetett fontos, hanem azért is, mert ekkor még nem lehetett tudni, mint ahogy ma sem teljesen biztos, mi okozta a gép lezuhanását; és ha az első sejtések szerint valóban militáns csoportok lelőtték volna a gépet, akkor valóban nem árt, ha a komoly tűzerőt képviselő harci helikopter fedezi az első szállítógépet.

Amerikai gyártmányú francia Reaper, felderítő és csapásmérő drón

A hollandok ezután két nagyteljesítményű Chinook tandem-rotoros szállító helikoptert indítottak a helyszínre. Összességében az 1600 fős Mailban működő francia kontingens 120 katonája vett részt az akcióban, illetve a lezuhanás közelében lévő Gossi városában egy logisztikai és parancsnoki központ felállításában. A mali katonák közül hatvan, a holland békefenntartók közül negyven készítette elő a francia hatóság, a BEA vizsgálócsoportjának a számára a terepet.

Az Airbus Helicopters Cougar szállítógépe francia hadrendben

Le Drian francia hadügyminiszter szerint a katasztrófa nem a konfliktuszónában történt, ami valószínűsíti azt a verziót, hogy időjárási faktorok járultak hozzá a balesethez, vagyis egy hatalmas homokvihar. Ugyanakkor Gao körzete bizonytalan helyzetű zónának számít, mert a térségben valóban működnek terrorista csoportok. „Mindent megteszünk az embereink és a műveletek biztonsága érdekében” – tette hozzá a miniszter.

Egy holland Chinook sivatagban

Mostanra a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, és elszállították a helyszínről, a tartalmukat Franciaországban elemzik majd. Ugyanakkor még mindig van bizonytalanság az egyik legfontosabb kérdésben, hogy vajon hányan is voltak a szerencsétlenül járt gép fedélzetén. Az Air Algeria 117 utasról és hat főnyi személyzetről beszél, a francia hatóságok szerint az áldozatok száma összesen 118, az algériai kormány pedig 116 utast és hatfőnyi személyzetet emleget.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.