Keserédes nap: MD-80-as búcsú az Americantől
Egészen pontosan helyi idő szerint reggel kilenckor indul Dallasból Chicago felé a legutolsó MD-80-as – AA80-as számú - járat, amit az N984TW lajstromjelű gép repül, és amelyre természetesen minden jegy elkelt. A társaság kiválasztott alkalmazottai pedig helyet kapnak azokra a repülésekre is, amikor a gépek többsége a Roswell-i sivatagi tárolóközpontba kerül át, ami egyébként azt is sugallhatja, hogy ezek a koros, de azért harcra kész példányok más légitársaságok színeiben akár dolgozhatnak is még tovább.
Vagyis szó nincs arról, hogy a típus maga eltűnne a föld színéről: tavalyi adatok szerint csaknem háromszázat használtak még világszerte az eredetileg legyártott 1191-ből, egy másik amerikai giga-társaság, a Delta még hatvanhatot repültet belőlük, plusz még szerepel a gépparkban a hosszabb törzsű MD-90 is.
Az American összesen nem kevesebb, mint 383 MD-80-ast repültetett 1983 óta, sok éven át volt a társaság belföldi hálózatának alaptípusa a gép. Először csak húsz példánnyal próbálkozott a cég, de a jó tapasztalatok révén megtörtént az akkori idők legnagyobb beszerzése, a szerződés 240-re szólt. Majd két becsődölt vetélytárs, TWA és a Reno Air MD-80-as flottája is AA-színeket kapott – beleértve az 1999-ben utolsónak elkészült példányt a TWA számára, ez az N984TW lajstromjelű példány teljesíti azt a bizonyos legutolsó járatot Dallasból Chicagóba.
Előny volt az előd DC-9-esekhez képest az új szárny, amely több kerozint fogadott be, a kétfős pilótafülke a korábban rendszeresített B727-esekhez képest, a 83-as variáns pedig a plusz tankjával akár átlósan átrepülhette az Egyesült Államokat, Seattle-ből Miamiig, a most kisorolt huszonhatból egyébként huszonöt ez a verzió.
Megbízható igáslova volt az MD-80 a társaságnak, 2016-ban azonban már megtörtént az első „tömeges” kivonás, amikor az American egyszerre húsztól búcsúzott. Kétségtelen, hogy a gépek üzemeltetése egyre költségesebb volt, egyfelől a modernebb típusok fogyasztásához képest, másfelől a korosodással növekvő karbantartás-igények miatt, volt olyan időszak is, amikor a gépek egy részén a biztonság kedvéért szerelőt is utaztatott a társaság a kisebb hibák elhárítására.
A Flightradar flotta-adatai szerint a most kisorolásra kerülő gépek átlagos üzemideje 57 ezer óra körüli volt, a legkorosabb gép több, mint 82 ezer órát, 44 ezer ciklust repült.
Keserédes nap lesz, nyilatkozta a társaság egyik alkalmazottja a kivonásról, egy St. Louis-ból sokat repülő törzsutas egyenesen tiltakozott az MD-80-asok eltűnése miatt: „Ne vegyék el az én gépemet!”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!