Két emelet boldogság
![7589_T20V2876_220430](/storage/27132/7589_T20V2876_220430.jpg)
Több mint kéttucatnyi retróbusz látható ma Hatvanban, a rendhagyó Volánbusz Retró Napon. A járműseregszemle fő attrakciója az az 1968-ban magyar mérnökök tervei alapján elkészített emeletes busz, amelyet alapos és aprólékos munkával járó felújítás után most először mutattak be a nagyközönségnek.
Az egész napos találkozó programsorozata szombaton 10 óra 30-kor kezdődött a Volánbusz Zrt. hatvani telephelyén. Magyarország legnagyobb közúti közlekedési vállalata többek között volános érdekességekből rendezett tárlattal, könyvbemutatóval és író–olvasó találkozóval készült a nagy napra.
Az előzetes regisztrációhoz kötött esemény igazi különlegességnek számít az autóbusz-rajongók körében, mivel a seregszemlén a Volánbusz nosztalgiaflottájának legikonikusabb és legpatinásabb darabjait egyszerre állította ki. Szerepel a repertoárban a legrégebbi, az 1954-ben gyártott Ikarus 30-as is, amely a világszerte ismert állami autóbuszgyár első, Ikarus név alatt gyártott típusa volt. De helyet kapott az 1969-ben készített 55.52-es – ez a jellegzetes jármű a német piacon, a volt NDK-ban örvendett nagy népszerűségnek. A napjainkban FAROS-1 rendszámmal közlekedő, 1967-ben gyártott Ikarus 55.21 Lux típusú buszt a közúti közösségi közlekedés kedvelőinek aligha kell bemutatni, a hatvani retrónap igazi szenzációjának azonban a MÁVAUT Ikarus 556-os járműve számít. Az 1968-ban, magyar mérnökök tervei alapján elkészített emeletes buszt – alapos és aprólékos munkával járó felújítás után – most először mutatta be a nagyközönségnek a Volánbusz. A rendszerváltás után is készült magyar emeletes autóbusz: az E99.07-esből 1995 és 2003 között mindössze tizenhetet gyártottak –most ebből is kiállított egyet a társaság.
A rendezvény megnyitóján Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója kijelentette: „Az autóbuszos személyszállítást bonyolító Volán-társaságok több évtizedes története olyan, mint egy kalandokkal teli utazás, erre a Hatvanban kiállított járművek is ékes bizonyítékul szolgálnak. Fénykorukban a nemzetközi autóbuszjáratok Barcelonától Isztambulig, Stockholmtól Athénig rótták az utakat, de a Volán-teherautók is bármerre előfordulhattak Líbiától – Algérián és Irakon át – Kazahsztánig Az elmúlt évtizedben több szervezeti változás is történt, aminek eredményeként 2019-ben létrejött a Volánbusz, hazánk és Európa egyik legnagyobb közúti közösségi közlekedési szolgáltatója: jelenleg több mint 10 ezer autóbusz-vezető hatezer járművel szállítja az utasokat. A Volánbusz 2018-ban elindított jármű-fiatalítási programjának köszönhetően – a 2021 végéig lezárt beszerzések révén – csaknem 1800 új és újszerű autóbusz állt, illetve áll forgalomba. A társaság idén további 1000 új – köztük elektromos és sűrített földgázzal üzemelő – jármű beszerzését tervezi. Ennek eredményeként az év végéig a teljes autóbusz-állomány 45 százaléka megújulhat, és a flotta átlagéletkora nyolc évre csökkenhet”.
Kameniczky Ákos (galériánkban a másik megszólaló), a vállalat forgalmi és kereskedelmi főigazgatója elmondta: „A közlekedési központok és a Volánbusz integrációja során vetődött fel a gondolat, hogy a tizenöt megmentett vagy felújításra váró autóbuszt egy nosztalgiaflotta részeként lenne célszerű kezelni. A jármű-rekonstrukciós programnak köszönhetően a másfél ezres Ikarus állományt kiváltjuk a napi forgalomból, de kiválasztjuk közülük az utókor számára megmentendő autóbuszokat. Jelenleg mintegy ötven olyan jármű szerepel az értékmentési programban, amely valamilyen szempontból – akár egyedisége, akár mindennapisága miatt – megőrzésre érdemes. Ez elsősorban autóbuszokat jelent, de teherautó, tűzoltó kisbusz, vontató, traktor vagy kiszolgáló jármű egyaránt szerepel az értékmentési programban. A jármű-fiatalítás másik hozadéka, hogy a ’60-as, ’70-es években épült műszaki telephelyekre ma már más formában van szükség, mint 50–60 évvel ezelőtt. Adta magát a gondolat, hogy a járműjavítási feladatok alól mentesült hatvani telephely egy olyan látványgarázs legyen, ahol a kiállított járműveken túl relikviákat, fényképeket, Volánokhoz köthető érdekességeket is be lehet majd mutatni a későbbiekben”.
A járművek által felelevenített autóbusz-történelmet a látogatók – könyv formájában – akár haza is vihetik. A múlt év végén napvilágot látott „Mindenki egyért! Egy mindenkiért!” című képes Volán(busz)történelem szerzőinek részvételével megtartott „író–olvasó találkozó” dedikálással zárult.
A Volánbusz 2020-ban indította el az értékmentési programot, melynek célja az elődvállalatok különleges járműveinek megőrzése az utókor számára. Ennek köszönhetően ma már egyre több restaurált, veterán korú autóbusszal rendelkezik a Volánbusz. A vállalat kiemelt figyelmet szentel, mi több: aktív szerepet vállal hazánk hajdani, nagy múltú járműgyártása során létrejött értékek megőrzésében. Ebből kifolyólag a Volánbusz nosztalgia különjárati flottája jellemzően Ikarus 55, Ikarus 66, valamint az Ikarus 200-as „család” típusaiból áll. A korábbi járműfelújításokat bemutató videók ezen a linken tekinthetők meg.
![7563_T20V2795_220430](/storage/27133/7563_T20V2795_220430.jpg)
![7564_T20V2796_220430](/storage/27134/7564_T20V2796_220430.jpg)
![7565_T20V2798_220430](/storage/27135/7565_T20V2798_220430.jpg)
![7566_T20V2800_220430](/storage/27136/7566_T20V2800_220430.jpg)
![7567_T20V2801_220430](/storage/27137/7567_T20V2801_220430.jpg)
![7568_T20V2802_220430](/storage/27138/7568_T20V2802_220430.jpg)
![7569_T20V2803_220430](/storage/27139/7569_T20V2803_220430.jpg)
![7570_T20V2804_220430](/storage/27140/7570_T20V2804_220430.jpg)
![7571_T20V2806_220430](/storage/27141/7571_T20V2806_220430.jpg)
![7572_T20V2807_220430](/storage/27142/7572_T20V2807_220430.jpg)
![7573_T20V2808_220430](/storage/27143/7573_T20V2808_220430.jpg)
![7577_T20V2824_220430](/storage/27144/7577_T20V2824_220430.jpg)
![7578_T20V2827_220430](/storage/27145/7578_T20V2827_220430.jpg)
![7579_T20V2828_220430](/storage/27146/7579_T20V2828_220430.jpg)
![7581_T20V2837_220430](/storage/27147/7581_T20V2837_220430.jpg)
![7587_T20V2867_220430](/storage/27148/7587_T20V2867_220430.jpg)
![7588_T20V2871_220430](/storage/27149/7588_T20V2871_220430.jpg)
![7591_T20V2884_220430](/storage/27150/7591_T20V2884_220430.jpg)
![7594_T20V2902_220430](/storage/27151/7594_T20V2902_220430.jpg)
![7596_T20V2914_220430](/storage/27152/7596_T20V2914_220430.jpg)
![7597_T20V2916_220430](/storage/27153/7597_T20V2916_220430.jpg)
![7598_T20V2918_220430](/storage/27154/7598_T20V2918_220430.jpg)
![7602_T20V2932_220430](/storage/27155/7602_T20V2932_220430.jpg)
![7604_T20V2942_220430](/storage/27156/7604_T20V2942_220430.jpg)
![7605_T20V2946_220430](/storage/27157/7605_T20V2946_220430.jpg)
![7606_T20V2948_220430](/storage/27158/7606_T20V2948_220430.jpg)
![7607_T20V2952_220430](/storage/27159/7607_T20V2952_220430.jpg)
![7608_T20V2954_220430](/storage/27160/7608_T20V2954_220430.jpg)
![7609_T20V2956_220430](/storage/27161/7609_T20V2956_220430.jpg)
![7610_T20V2962_220430](/storage/27162/7610_T20V2962_220430.jpg)
![7611_T20V2965_220430](/storage/27163/7611_T20V2965_220430.jpg)
![7612_T20V2968_220430](/storage/27164/7612_T20V2968_220430.jpg)
![7615_T20V2979_220430](/storage/27165/7615_T20V2979_220430.jpg)
![7616_T20V2985_220430](/storage/27166/7616_T20V2985_220430.jpg)
![7617_T20V2987_220430](/storage/27167/7617_T20V2987_220430.jpg)
![7618_T20V2989_220430](/storage/27168/7618_T20V2989_220430.jpg)
![7619_T20V2999_220430](/storage/27169/7619_T20V2999_220430.jpg)
![7620_T20V3003_220430](/storage/27170/7620_T20V3003_220430.jpg)
![7621_T20V3007_220430](/storage/27171/7621_T20V3007_220430.jpg)
![7622_T20V3014_220430](/storage/27172/7622_T20V3014_220430.jpg)
![7623_T20V3016_220430](/storage/27173/7623_T20V3016_220430.jpg)
![7624_T20V3018_220430](/storage/27174/7624_T20V3018_220430.jpg)
![7626_T20V3026_220430](/storage/27175/7626_T20V3026_220430.jpg)
![7627_T20V3028_220430](/storage/27176/7627_T20V3028_220430.jpg)
![7628_T20V3030_220430](/storage/27177/7628_T20V3030_220430.jpg)
![7631_T20V3055_220430](/storage/27178/7631_T20V3055_220430.jpg)
![7633_T20V3074_220430](/storage/27179/7633_T20V3074_220430.jpg)
![7635_T20V3085_220430](/storage/27180/7635_T20V3085_220430.jpg)
![7637_T20V3088_220430](/storage/27181/7637_T20V3088_220430.jpg)
![7638_T20V3092_220430](/storage/27182/7638_T20V3092_220430.jpg)
![7639_T20V3104_220430](/storage/27183/7639_T20V3104_220430.jpg)
![7641_T20V3114_220430](/storage/27184/7641_T20V3114_220430.jpg)
![7643_T20V3127_220430](/storage/27185/7643_T20V3127_220430.jpg)
![7560_T20V2791_220430](/storage/27186/7560_T20V2791_220430.jpg)
![7644_T20V3129_220430](/storage/27187/7644_T20V3129_220430.jpg)
![7561_T20V2793_220430](/storage/27188/7561_T20V2793_220430.jpg)
![7562_T20V2794_220430](/storage/27189/7562_T20V2794_220430.jpg)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!