Ki cipeli a terhet?

Kemsei Zoltán   ·   2013.03.04. 14:00
00

Az alapajánlat mindenképp kecsegtető: a nyertes társaság kezében lenne a romániai teherfuvarozási ágazat többsége, részvényeinek 51 százaléka. A transzkontinentális fuvarozás (Páneurópai IV. korridor) birtoklása a tendergyőztes társaságot hatalmas előnybe hozná. A teljes útvonal Drezda/Nürnberg–Prága–Brno–Pozsony–Győr–Budapest–Arad–Craiova–Szófia–Plovdiv–Isztambul között, 3258 kilométeren át fut, leágazásokkal Brnóból Bécs, Aradról Bukarest–Constanţa, Szófiából Szaloniki felé.

A páneurópai közlekedési folyosók térképe<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(forrás: wikipedia)

A privatizáció feltételeiről egy régebbi cikkünkben már bőségesen beszámoltunk, de elevenítsük fel a konkrétumokat. A Marfă többségi tulajdona, azaz 51 százaléka eladó, az állam mindenképp szakmai vásárló kezébe adná a Romániában még mindig hadiüzemnek (is) számító tehervasutat. A Szállításügyi Minisztérium 268,75 millió lejes (nagyjából 18,5 milliárd forint) bevételt remél. A vásárlónak a szakmaiságon kívül tízmillió eurós garanciát is le kell tennie. A tendert várhatóan március végén írják ki, az eredmény kihirdetése optimista becslések szerint május, más vélemények szerint július lehet. A román mozdonyvezetők szakszervezetének véleménye szerint a teherágazat eladása nem lendítené fel a cég anyagi helyzetét, csak tőkeinjekcióval lehetne talpra állítani. Érdekesség, hogy hat éve a CFR Marfăt is felsorolták a MÁV teherszállító ágazatának potenciális vevői között, a „mi lett volna, ha” játék elkezdését vagy nem kezdését olvasóinkra bízzuk...

Kik is pályáznak a Marfă megvásárlására? Biztosat (a tender hivatalos kiírása előtt) nem tudhatunk. Az Indóház 2013. márciusi számában Gonda Attila, az AWT Rail HU vezérigazgatója a vele készített interjúban elmondta, hogy az anyacégnek szándékában áll elindulni a pályázaton. A társaság eddig is szállított kürtösi átmenettel: Daciákat és Ford B-MAX-okat Romániából, az autószállító vonatok visszafelé Mercedes Sprintereket visznek. Ezenkívül konténervonat is jár Budapest–Constanţa között. A cég ezenkívül már szerzett tapasztalatokat az ASEA-licenc alapján épült villanymozdonyok üzemeltetésében is.

A Marfă tehervonata dübörög valahol a Maros völgyében<br>(fotó: a szerző)

Szerkesztőségünk értesülései szerint azonban a cseh magánvasútnak komoly vetélytársak ellen kell ringbe szállnia. Meg nem erősített hírforrások beszélnek a két európai teherszállító óriás, a DB Schenker és a Rail Cargo Austria vételi szándékáról is. Mindkét társaság fuvaroz egy ideje Romániában, és a keleti, a Fekete-tengerre vezető vasúti kijárat elég zsíros falat ahhoz, hogy komoly harc induljon érte.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közlekedésfejlesztés Vasút Kutatás-fejlesztés Közlekedéstervezés Nagyvasút

Stratégiai szövetség a jövő mérnökeiért: szorosabbra fűzi az együttműködést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a V-Híd Csoport

iho   ·   2025.01.10. 12:00

Cél, hogy az Építőmérnöki Kar hallgatói gyakorlati és versenyképes tudást szerezzenek, a már szakmában dolgozók pedig folyamatos képzést kapjanak. Az oktatási programok és a kooperatív képzések mellett a felek kutatás-fejlesztési területen is aktívan együttműködnek.

Vasút Nagyvasút

Schengen csúszva a magyar–román vasúti határon

Tevan Imre   ·   2025.01.10. 09:00

Tényleg megint mindenki hülye a magyar vasút körül? Ezért várják ki továbbra is a vonatok Magyarország és Románia között azt az időt, ameddig tavalyig a határellenőrzés tartott? Annak ellenére, hogy január 1-jétől már nincs ellenőrzés. A körülmények ismeretében a válaszunk: nem. Hosszabb folyamatról van szó, a menetidő talán az év közepétől csökkenhet.