Kijev nemzeti légitársaságot indít, Airbus segítséggel

iho/repülés   ·   2021.11.29. 15:00
A320_AIB_N.299-15_L_1

Az államfőnek nem tetszett, hogy magántársaságokon múlt az állampolgárok hazamenekítése a járvány kezdetén. Hatalmas a pezsgés az ukrán piacon, további két új légitársaság!

Ukrajna új, nemzeti légitársaságot alapít – jelentette be maga az ukrán államfő. Volodimir Zelenszkij szerint a program hivatalosan máris elindult, Kijev vállalja a flottabefektetést, és a légicég felállításába „vezető világcégek” is belefolynak.

Az ukrán Infrastruktúra Minisztérium konkrétan az Airbus képviselőjével írt alá egy a kijevi Boriszpil repülőtéren tartott turisztikai-légiközlekedési fórumon szándéknyilatkozatot az európai gyártó részvételéről a programban, aminek része 22 repülőgép megvásárlása is. Az Airbus alelnöke, Kimon Sotiropoulos szerint Ukrajnának „különlegesen nagy lehetőségei vannak” a turizmusban és az üzleti életben, ez pedig komoly potenciál új légitársaság megalkotásához.

Az új társaság az államfő kezdeményezése

Az pedig, hogy a neve szerint is nemzeti Ukrainian National Airlines (UNA) kiépítése teljesen az alapoktól kezdődik, lehetőséget ad arra, hogy azonnal új technológiákba fektessen bele, jobb flottába, amelynek kisebb a karbon-lenyomata, kevesebb üzemanyagot igényel és ezért sokkal inkább környezetbarát, mondta az Airbus alelnöke.

Ami a jövendő flottát illeti, a 22 gép közül négy lesz szélestörzsű, A330-as vagy a nagyobb és modernebb 350-es, tizenkettő az A320-as gépcsaládból, és hat a rövidebb, „vékonyabb” vonalakon használható A220.

Az új társaságot az Airbus látja el gépekkel (fotó: Airbus)

Az infrastruktúra-fejlesztésért felelős miniszter, Alekszander Kubrakov „egyenlő partnerek együttműködéséről” beszélt, a szándéknyilatkozat pedig az ukrajnai légi iparba való befektetéseket is rögzíti, aminek jelentősége nem kicsi: a kijevi kormány nem kevesebb, mint 1,3 milliárd dollárt költ az ágazatra 2021 és 2030 között.

A miniszter kifejtette, hogy az új állami vállalkozás nem akarja monopolizálni az ukrajnai légiközlekedést, de az államfő azt is elmondta, a nemzeti légitársaság elképzelése akkor született meg benne, amikor úgy látta, az ország túlságosan kiszolgáltatottja volt a magán légitársaságoknak, amikor a koronavírus-krízis indulásakor haza kellett menekíteni az állampolgárait.

Ugyanakkor az alapítás motivációja mögött nehéz nem látni azt, hogy a kormányzat nem akarja konkurencia nélkül hagyni „aratni” a piacon a Kelet-Európában jelenlévő diszkont társaságokat, amelyek igen gyorsan reagáltak az Európai Nyitott Égbolt egyezmény kijevi elfogadására. Mint beszámoltunk róla, az októberi aláírás nyomán a Wizz bejelentette, öt vadonatúj A321-est telepít a kijevi nemzetközi repülőtérre, és jövő nyártól kezdve tizenkét új úticélt ajánl a fővárosból, két géppel pedig Lvovban lesz jelen. A Ryanair pedig már az egyezmény aláírása előtt jelezte, mind a tizenkét ukrajnai repteret bevonja hálózatába, amelyet az ukrán állam mostantól felszabadít a külföldi légitársaságok előtt.

A piacvezető, az Ukraine International

A privát szférában az új nemzeti légitársaság legfőbb versenytársa az 1992-ben alapított és Boeing-, illetve Embraer-flottával repülő Ukraine International lesz, amely egyértelműen piacvezető jelenleg Ukrajnában, illetve az Ukrajna és a külvilág közti légiforgalomban.

Közben épp ezekben a hetekben teljesítette első járatát a vadonatúj Air Ocean Airlines. Az Antonov gyár köré szerveződött konzorcium részeként a cég jelenleg két An-148-as utasszállítót használ, még idén egy és jövő év első felében további három gép csatlakozik a flottához. Az Antonov SE tartja karban a gépeket, illetve a Motor Sich a hajtóműveket, a hálózat belföldi és külföldi vonalakból áll össze, amint az alapítók jelezték, két-két és fél órás gazdaságos járatokkal.

Az Air Ocean An-148-asokkal repül (fotó: Antonocv Company)

Egy másik ukrán startup, a Bees Airline októberben repült először, négy 737-ese van, első járatai Prágát és az ukrán tengerparti nagyvárost, Kijevet kötötték össze, átvéve ezen a vonalon a CSA szerepét.

Az ukrajnai légiközlekedés tehát erős pezsgésnek indult, a 44 milliós piac hatalmas lehetőségeket kínál az eddig nem túlságosan erős ágazatnak: ez az egyik utolsó, még nem telített nagy piac Kelet-Európában, amelynek remélhetőleg nem fog váratlan korlátot szabni a Kelet-Ukrajnában veszélyesen növekvő katonai feszültség.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek