Kínai metrószerelvényeket vesz Chicago

iho/vasút   ·   2016.03.11. 18:45
400px_cta7000

A chicagói közlekedési hatóság CTA még 2013 elején írt ki tendert metrószerelvények vásárlására, a gyenge érdeklődés miatt azonban érvényteleníteni kellett azt. 2014-ben ismételten megpróbálkoztak, ez a közbeszerzés már eredményesen zárult: a napokban jelentették be a kínai CRRC helyi leányvállalata, a CSR Sifang America győzelmét – adja hírül a Global Rail News. A CTA történetének legnagyobb járműbeszerzése a második nagy üzlet az észak-amerikai piacon a kínai vasúti gyártónak: előzőleg 2014-ben a szintén a CRRC Corporation-tag CNR Changchuntól vásárolt 284 metrókocsit Bostonba a Massachusetts Bay Transportation Authority (MBTA).

A CSR 1,31 milliárd dollárt érő ajánlata 226 millióval olcsóbb, mint a második helyezett Bombardier-é. A kanadai gyártó a közelmúltban viszont már nyert chicagói tenderen: 2009 és 2015 között 714 kocsit szállíthatott az 500-as sorozatú metrószerelvényekből.

Összesen 864 metrókocsi beszerzéséről állapodott meg a CTA és a CSR Sifang America. A 2020-tól forgalomba álló járműveket helyben szerelik készre (látványterv: Global Rail News)

A CTA első körben négyszáz kocsit hív le 632 millió dollár értékben. Ha a fennmaradó 446 opcionális járművet is lehívják, a hatszáz voltos egyenáramot a harmadik sínről felvevő 7000-es sorozat közel felét teheti ki a CTA flottájának. Az első, nullszériás vonatoknak 2019-re kell elkészülniük, 2020-as forgalomba állással. Az alaprendelés járműveivel a CTA kivonhatja a forgalomból a „narancs” és „kék” vonalakon közlekedő, a Budd által 1981–1987 között épített 2600-as sorozatot.

A 7000-es sorozat kocsiszekrényei rozsdamentes acélból készülnek majd. A járműveket Chicagóban szerelik majd készre, amihez negyvenmillió dollárból egy új, speciálisan a célra létrehozott üzemet fognak felépíteni a város délkeleti részén, a 135. utca és a Torrence sugárút kereszteződésénél. A létesítmény a szakértők szerint százhetven új munkahelyet teremt.

A szerelvények utasterében hossztengely mentén és oldalt is lesznek ülések, így nagyobb lesz a kocsik befogadóképessége és gyorsabb lesz az utasáramlás

Az 5000-es szériától eltérően a CSR-vonatokon vegyesen oldalt és menetiránynak szemben/háttal is találhatók majd ülések. Ez az elrendezés gyorsabb utasáramlást, valamint nagyobb befogadóképességet tesz lehetővé, miközben a kényelmet is növeli. A megoldás kiválasztásához a CTA számos utas véleményt kérdezte ki, először használva ezt a módszert. A 14,63 méter hosszú kocsikból álló szerelvények váltakozó áramú vontatómotorjaik segítségével legfeljebb száztíz kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek. Fedélzetükön LED-világítás és korszerű utastájékoztató rendszer növeli majd az utasok kényelmét.

A kínai eredetű, ám hazai gyártású szerelvényekkel a CTA néhány év alatt a több, mint megfelezi járműveinek átlagéletkorát: a vállalat 2011-ben átlagosan huszonhat éves vonatokat üzemeltetett, ez az érték a 2020-as évek elejére mindössze tizenegy év lehet. Ráadásul számításaik szerint évente körülbelül hétmillió dollárt takaríthatnak majd meg az új, alacsonyabb energiafelhasználású, olcsóbban karbantartható vonatokat használva – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek