Kisvasúti konferencia Debrecenben

Arnold Balázs   ·   2012.02.17. 08:00
kiskep_konf

Az idén 130 esztendős Zsuzsivasúton jelenleg komoly felújítási munkák zajlanak, ez adta az apropót, hogy a kisvasutak találkozójának és szakmai konferenciájának idén Debrecen adjon otthont. A kétnapos rendezvény első napján a Vasutas Egyetértés Művelődési Központban sok vasútüzem beszámolóját, illetve vasutasok szakmai előadását hallgathatták meg az érdeklődők. Dr. Huszka Péter, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jogásza átfogó előadást tartott a kisvasutakat érintő jogszabályi környezetről és a tervezett változásokról.

Dr. Kékkúti Attila, a Tornádó International Kft. ügyvezető igazgatója azt a munkafolyamatot mutatta be, melynek során a Zsuzsivasút számára alakítanak ki két vasúti kocsit kerékpár és babakocsi, valamint kerekes szék szállítására. A mozgáskorlátozott utasok be- és kiszállását megkönnyítendő, emelőberendezést is beszerelnek a kocsikba. A járművek ezen felül teljes felújítást is kaptak Szegeden. Kilakatolták és újrafényezték a kocsiszekrényeket, és felújították a forgóvázakat is. A két kisvasúti kocsi már majdnem elkészült, és ha az időjárás is kedvezőbbre fordul, tavaszra vissza is térhetnek Debrecenbe.

A Zsuzsivasút végállomása mellett részben a járműállomány is megújul<br>(fotók: a szerző)

Neumann István az osztrák kisvasutak helyzetét tekintette át előadásában. Itthon egyelőre utópiaszámba megy a keskeny nyomközű, villamos motorral állított, fűtött rugós váltó, melyen csúccsal szemben ötven kilométer per órás sebességgel közelekednek a vonatok. Mert a pályasebesség egyébként nyolcvan kilométer per óra. Ausztriában több vasútüzem is a hivatásforgalmat szolgálja ki korszerű járművekkel, jellemzően motorkocsis vagy ingavonati üzemmel. A nosztalgiaüzem itt is, és a főleg turistaforgalmat bonyolító kisvasutakon is meghatározó.

Antal László, a MÁV KFV Kft. osztályvezetője bemutatta a cég kisvasúti sín- és pályadiagnosztikai szolgáltatásait, illetve az ehhez szükséges eszközöket. A keskeny nyomközű Trackscan készülékről, illetve az egyéb eszközökről bővebben olvashatnak a Metalelektro Kft. nyílt napjáról szóló cikkünkben.

Lőkös László a MÁV-Thermit Kft. részéről ismertette, hogy a rövid sínek összehegesztésével létrehozott hosszabb sínszálak az így megspórolt illesztések miatt növelik mind a pálya, mind a járművek élettartamát, ezen felül a kevesebb illesztés kapcsolószerből is kevesebbet igényel. Feltöltő hegesztéssel nem csak a folyóvágányban jelentkező sínhibák javítása lehetséges, de a váltók kopott csúcssínjei is újjávarázsolhatóak.

A pályafenntartás, a vasanyag pótlása minden kisvasúton okoz kisebb-nagyobb fejtörést

Mátra Imre, a LÁEV üzemvezetője, illetve Nemes Péter és Rónay Attila mérnökök a Lillafüreden üzemelő, a világon egyedülálló keskeny nyomközű hibrid mozdonyt muatták be, és az üzemeltetési tapasztalatokat osztották meg a hallgatósággal.

Malatinszky Sándor MÁV-mérnök a tolt, illetve ingavonati üzem lehetőségét vizsgálta a kisvasutakon, Chikán Gábor pedig egy kisvasúti motorvonati koncepciót mutatott be. Terveink szerint erről hamarosan részletesen beszámolunk portálunkon.

Szakács Zoltán, a Mátravasút üzemvezetője a kisvasút korábbi éveiről nyújtott áttekintést. Az elmúlt évben bevezették mind a lajosházi, mind a mátrafüredi vonalon az ütemes menetrendet. Újra aktív Gyöngyi gőzös, ráadásul a gőzvontatású vonatok felár nélkül, normál díjszabás szerint vehetőek igénybe. A menetjegyek egyébként rendkívül kedvezőek mind a turistaforgalom, mind a hivatásforgalom számára is. A bérlet jellegű konstrukciók, többnapos kiránduló-, illetve havijegyek remélhetőleg ösztönzőleg hatnak majd az utazóközönségre. Az idei évre tervezett a gépesített jegykiadás bevezetése a végállomásokon, illetve a vonatokon.

Gyöngyi gőzös újra aktív<br>(fotó: Tevan Imre)

Papucs András, a Kovászna-kommandói kisvasutat is üzemeltető Sikló Egyesület képviseletében a romániai szabályozási hézagról beszélt, mely jelenleg komoly gondokat okoz mindegyik vasútüzemnek. A korábban tervezett, igen szigorú szabályozást a hatóság félredobta, a kisvasutak helyzete jelenleg szabályozatlan. Ilyen helyzetben dolgozni nem egyszerű, hiszen ha a jövőbeni szabályozásnak nem megfelelő munkát végeznek, könnyen lehet, hogy ugyanazokat a felújítási munkákat kétszer is el kell majd végezniük.

Vinis Gyula, a Gyermekvasút műszaki vezetője a hűvösvölgyi munkákról szólt. A kecskeméti poggyászteres kocsik felújításáról és a remotprogram folytatásáról már beszámoltunk az iho oldalain.

Kaliba Mihály üzemvezető a csömödéri, Hivert Gábor a királyréti és nagybörzsönyi, Danyi Zoltán pedig a hortobágyi halgazdasági kisvasút elmúlt évéről számolt be az érdeklődőknek. Lényegében mindegyik vasútról pozitív hírek érkeztek. Csömödéren és Hortobágyon továbbra is a teherforgalom a meghatározó, és szerencsére a forgalom fennmaradása is biztos. Kisebb felújítási, illetve állagmegóvó munkák mellett nagy tervek is vannak, csak remélni tudjuk, hogy minél többet sikerül majd ezek közül megvalósítani.

Pintér Gyula üzemvezető a Zsuzsivasút felújításáról számolt be

Major Andrea, az Élő Mini-Világ Alapítvány kuratóriumi tagja kiemelkedően pozitív hírekkel érkezett. Az alapítvány a nyíregyházi és a kecskeméti kisvasút újjáélesztésén dolgozik, sikerrel. A jelenlegi helyzetről korábbi cikkünkben már beszámoltunk.

Pintér Gyula, a Zsuzsivasút üzemvezetője átfogó képet rajzolt a Debrecenben jelenleg zajló folyamatokról. Erről hamarosan egy nagyobb terjedelmű cikkben számolunk be oldalunkon.

Kapcsolódó hírek