Mérjük meg! – 2.
A Pille kézi mérő a hetvenes évek végén készült el. Ez volt az egyik legelső mérőkészülék, mellyel a vágány tulajdonságait mérni lehetett. Ennek mintájára készítették a Metalelektro mérnökei a Trackscan kézi vágánymérő készüléket, melynek immár a negyedik, továbbfejlesztett változata kapható. A normál mellett az eszköznek keskeny és széles nyomtávú változatai is léteznek. A legújabb Trackscan ME 4.2 vágánygeometria- és kitérőmérő készülék alkalmas a nyomtáv, a túlemelés, a síktorzulás, az irány, a süppedés mérésére, illetve kitérőknél a vezetéstáv és a nyomcsatorna mérésére. Az eszköz nemcsak a kitérőkön halad át akadálytalanul, de a városi vasúti nyomcsatornás síneken is képes közlekedni.
A Trackscanen elhelyezett mérőprizmával és a hozzá tartozó mérőállomással a vágány, kitérő pontos geodéziai felmérése is lehetséges. A számítógépes egység RS232-es soros és USB porton képes kommunikálni a számítógépekkel. A Trackscan a sínektől elektomosan szigetelt, így a vasúti közlekedést nem zavarja. Mivel kézi eszköznek minősül, a méréseket vágányzár nélkül, vonatmentes időben is lehet végezni. Elkészíthető lenne egyébként az eszköz motoros, önerőből mozgó változata, mondta el az iho kérdésére Posgay György igazgató, de mivel így már motoros járműnek minősülne, csak vágányzárban lehetne dolgozni vele. Ezért a vasutak részéről nem is mutatkozik igény az elkészítésére.
A Trackscan egyébként könnyen szétszerelhető, szállítható. A vágányból két ember minden nehézség nélkül ki tudja emelni, így kevés létszámú munkás is biztonságosan tud dolgozni vele. A mérő számítógépet cserélhető akkumulátor látja el elektromos árammal, az üzemidő legalább hat óra. Az eszköz kalibrálása a Metalelektro saját, számítógépes próbapadján történik.
A Metalelektrónak két sínhőmérséklet-mérője is van, egyikük a Railscan, a semleges sínhőmérséklet-mérő, a másik pedig a Railtemp, az aktuális sínhőmérséklet-mérő készülék. A Railscan a mért felületet hossz- és keresztirányban átmegnesezi, és a kapott Barkhausen-zajból határoz meg egy mágneses jellemzőt. A semleges sínhőmérséklet mérése igen fontos az építési és fenntartási munkák során. A hézag nélküli vágányok semleges hőmérséklete a sínvándorlás, a süppedés, a sugárirányú mozgás és egyáltalán az igénybevétel miatt változik, nem marad a fektetéskori hőmérsékleten.
Igaz, hogy a műszer kalibrálását mindig el kell végezni a vizsgált sínszakaszon, ám ezt követően roncsolásmentesen és megbízhatóan lehet meghatározni az adott szakasz termikus feszültségektől mentes hőmérsékletét. Érdekesség, hogy egy Railscan készülékkel is végigmérték a franciaországi TGV pályát, mielőtt a világrekorder szerelvény beállította volna rajta az 574,8 kilométer per órás sebességcsúcsot.
Az aktuális sínhőmérsékletet mérő Railtemp digitális hőmérő mágneses tappancsokkal marad meg a sínen, és egy ponton végez mérést. A kapott adatokat bluetoothon keresztül tudja továbbítani az egyéb készülékekhez tartozó PDA-kra vagy okostelefonokra. Így például sínhőmérséklet-méréssel is kiegészíthető az egyenességmérés. A Metalelektro a GYSEV vonalán telepített sínhőmérséklet-mérőket is üzembe helyezett, ezek interneten tartják a kapcsolatot egy központi számítógéppel.
A sínhegesztés körülményeinek meghatározására alkotta meg a cég a Temprecorder elnevezésű, kétcsatornás, adattárolós hőmérséklet-regisztráló készüléket. A két összetartozó hőmérő közül az egyik közvetlenül a hegesztés közelében, míg a másik nagyjából egy méterre tőle mér. A hőmérőkkel megállapítható az előmelegítés mértéke, a hőbevitel a hegesztés során, a sínhőmérséklet változása a folyamat alatt és a sínhőmérséklet a csapolás pillanatában. Záróhegesztésnél figyelemmel követhető, hogy a sínhőmérséklet az előírt tartományban van-e.
A Metalelektro profilja a gyártáson felül a mérési szolgáltatás is. Megrendelésre végeznek dilatációmérést, síncsavarkihúzóerő-mérést, ágyazatellenállás-mérést és talajtömörség-vizsgálatot. A lézeres űrszelvénymérést főleg alagutak bemérésekor használják. Hídvizsgálatokhoz optikai és mágneses elmozdulásméréssel tudnak szolgálni.
A Metalelektro javítja és felkészült a magyar vasúton széleskörűen alkalmazott K700 kézi nyomtáv- és túlemelésmérők utángyártására is. Végezetül érdemes említést tenni egy kicsi, de hasznos eszközről, a sínkopásmérőről, mellyel a sín oldalkopása és magasságkopása is mérhető.