Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00
fekek_knorr01

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.

A Knorr-Bremse Budapest tavaly ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját. Ez idő alatt jelentősen megnőtt itthon azoknak a járműveknek a száma, amelyekbe magyar mérnökök és szakemberek által gyártott termékek épülnek be. Olyannyira sok van belőlük, hogy az itthon futó járműveket bemutató epizódot két részletben mutatjuk be. A mozdonyokkal kezdjük.

Siemens Vectron, Európa mozdonya

Tíz év alatt több mint ezer példány készült belőle, szinte egész Európát meghódította a Vectron, amelyen Budapesten fejlesztett és gyártott berendezések végzik a fékezés bonyolult és biztonságkritikus feladatát.

A Vectron a Siemens legmodernebb mozdonycsaládja, az előd EuroSprinter továbbfejlesztett változata. Tervezése során a vevői költségek minimalizálása volt az elsődleges szempont, ezért a mozdony rugalmasan alakítható felszereltség és átépítési lehetőségék terén – erre a rugalmasságra a változó vevői igények miatt egyre nagyobb szükség van. Az üzemeltetők ma már elvárják, hogy a jármű országhatárokon túl is használható, valamint többfeszültségű és több áramrendszerű legyen, emellett rendelkezzen olyan intelligens vonatbiztosítási rendszerrel is, amelyre az országspecifikus rendszereket utólagosan fel lehet szerelni. Ezeknek az igényeknek a Vectron teljes mértékben megfelel.

Belföldi és határon átlépő személy- és tehervontatásra egyaránt alkalmas 160 kilométer/óra és 200 kilométer/óra végsebesség mellett. Léteznek 5200 kW és 6400 kW teljesítményű, többfeszültségű, egy- és kétáramrendszerű (AC, DC), illetve dízel-elektromos meghajtású típusok is. Vectron mozdonyokkal Magyarországon kívül 18 európai országban találkozhatunk, több mint ötven üzemeltető színeiben.

A Siemens Vectron érdekessége, hogy azonos csatlakozási pontjainak köszönhetően felszerelhető rá két konkurens beszállító, a Knorr-Bremse és a Faiveley fékberendezése is. Ez csökkenti az elavulás kockázatát, valamint további rugalmasságot biztosít az üzemeltető számára.

A Vectron gépterében a levegő előállításához és előkészítéséhez szükséges valamennyi berendezést a Knorr-Bremse Budapest szállítja: a kompresszort, a légszárítót és a segédrészegységeket. A rendszer képes hagyományos csavaros kompresszor, illetve olajmentes dugattyús kompresszor fogadására.

A fékvezérlés feladatát a Knorr-Bremse csövezett panele látja el, amely nem széria megoldás: a fejlesztéskor a mérnököknek igazodniuk kellett a már kialakított felfogatási pontokhoz és pneumatikus csatlakozásokhoz. A fékezést a forgóvázban négy kerékre szerelt tárcsán szintén Knorr-Bremse fékegységek biztosítják, amelyek közül kettő rugóerőtárolós parkolófékkel van ellátva.

Siemens ES64U2 Taurus

A MÁV és a GYSEV 2000-ben kiírt pályázatának célja új, legalább 160 km/óra végsebességű, kétáramnemű üzemre képes mozdonyok beszerzése volt. Erre azért volt szükség, mert a Budapest–Bécs viszonylat üzemeltetése osztrák mozdonyokkal vontatott szerelvényekkel már nem volt gazdaságos, a V63 sorozatú mozdonyok pedig az osztrák 15 kV 16 ⅔ Hz hálózaton nem tudtak üzemelni, így a határátmenet előtt be kellett iktatni egy mozdonycserét, ami bosszantóan megnövelte a menetidőt.

A pályázat nyertese az ÖBB vonalain már bizonyított Siemens Eurosprinter család ES64U2 jelű, 6400 kW teljesítményű mozdonya lett. Ezzel a fejre állított fürdőkád formával köszöntöttek be a korszerű mozdonyok a magyar vasúttársaságoknál. Bár nem vásároltak belőle sokat, a Siemens Taurus Magyarország minden fővonalán előfordul, és Ausztriában is gyakori vendég. Teher- és személyvonat vontatására egyaránt használják. A típus érdekessége a trakciós motorok vezérlésének szolmizálása induláskor.

Kétezertizenkilenc novemberében újabb matricás mozdonnyal bővült a magyar vasúti járműállomány: a 470 006-os Taurus a kétszázötven éves Semmelweis Egyetemet hirdeti (fotó: MÁV Zrt.)

Pneumatikus fékvezérlése a Knorr-Bremse terméke, a vállalatnál nagy mennyiségben készülő csövezett fékpaneleknek egy speciális változata. Ezen a készülékek egy sík lapon helyezkednek el, a panel becsövezve, készülékekkel felszerelve csak a mozdonyon elhelyezett keretbe építve nyeri el üzemelésre alkalmas merevségét. A fékrendszer elektrodinamikusan visszatápláló, több irányból működtethető, önműködő, levegős, villamosan vezérelt, közvetlen rugóerőtárolós fékalrendszerekből áll.

A fő légellátásról léghűtéses, olajkenésű, Budapesten gyártott Knorr-Bremse csavarkompresszor gondoskodik. Az áramszedő működtetéséhez szükséges sűrített levegőt egyenáramú, akkumulátorról működtethető segédkompresszor biztosítja. A sűrített levegő megfelelő nedvességtartalmáról egy, a levegős keretre integrált légszárító berendezés gondoskodik.

Siemens ES64F4 Negro

Az ES64 mozdonycsalád tagja 1999-ben a DB Schenker Siemens mozdonybeszerzési projektje számára készült. A DB 152-es sorozatú vontatójának üzemi tapasztalatain alapuló, de teljesen új platformra tervezett jármű képes a határátmeneti üzemelésre. Moduláris felépítésű, négyáramnemű, több ország biztosítóberendezésével kompatibilissé tehető.

Az igazi tehervonati igáslovat Európa számos országában homologizálták, köztük Magyarországon is. A forgóváz fékmechanikájában kerékre szerelt tárcsákon fékező Knorr-Bremse kompakt fékegységek találhatók. A légellátásról a Taurusban található légsűrítőhöz hasonló csavarkompresszor és segédkompresszor gondoskodik. A fékvezérlés feladatát rozsdamentes csövezett fékpanelre integrált készülékek látják el, a légsűrítés berendezései és a fékvezérlés pedig egy közös hegesztett kereten helyezkednek el, a melyek szintén Knorr-Bremse Budapest termékek.

Link Richárd 2010. szeptember 16-án készült felvételén az ES64F4 158 pályaszámú mozdony Békéscsabáról gyorsítja ki jókora üres vonatát Moha felé, hogy ott újabb adag homokkal rakják meg. A finom homokot az orosházi üveggyárban használják fel

Bombardier Traxx2

A MÁV 2007-ben kiírt mozdonybeszerzési pályázatának nyertese a Bombardier Traxx mozdonycsalád második generációja volt. Az elbírálást heves szakmai vita előzte meg, az egy mozdonyra jutó alacsony beszerzési költségek végül a Traxx P160 AC2 típusnak kedveztek. A beszerzéssel színesebbé váló hazai mozdonyflotta így újabb Knorr-Bremse fékrendszerrel is bővült.

A 25 járműből álló szériát többnyire a fővonalakon lehet látni elsősorban személyvonatok, de gyakran tehervonatok élén is. A mozdonyhoz a forgóvázon található, kerekekre szerelt féktárcsán fékező kompakt fékegységeket a Knorr-Bremse szállítja. A mozdony és a teljes vonat légellátásáról, valamint a megtermelt levegő nedvességmentesítéséről szintén Budapesten fejlesztett és gyártott csavarkompresszor, illetve légszárító gondoskodik.

Mérőmeneten az első MÁV Traxx 2010 novemberében (fotó: Prohászka Csaba)

A fékvezérlés feladatát a géptérbe épített moduláris felépítésű csövezett fékpanel látja el, ami szintén a Knorr-Bremse soroksári gyárában készül. A panel felszereltsége a moduloknak köszönhetően az operátor igényei szerint rugalmasan variálható.

A Magyarországon Knorr-Bremse rendszerekkel futó kötöttpályás járművek sora ezzel nem ér véget. A mozdonyok mellett szép számmal futnak vasúti kocsik, metrószerelvények és villamosok is, amelyekben a piacvezető vállalat magas műszaki színvonalú berendezései gondoskodnak a legfontosabb biztonsági funkcióról, a fékezésről. Folytatjuk!

Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Budapest

Huszonöt éves lett a világ piacvezető vasúti fékrendszereket fejlesztő és gyártó vállalatának magyarországi központja, a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Budapest. A közel négyszáz fős budapesti tervezőmérnöki gárda a müncheni központ szakembereivel együttműködésben valósítja meg a műszaki fejlesztések élvonalát jelentő projekteket. Az itthon gyártott és tervezett termékeket világszerte több mint száz országban használják szuperexpresszek, vonatok, metrók és villamosok. Cikksorozatunkban a különböző kontinensek kötöttpályás közlekedési érdekességeit mutatjuk be a Knorr-Bremse Budapest által gyártott és a világ messzi pontjain üzembe helyezett vasúti fékrendszereken keresztül.

Nyitóképünkön a PKP Cargo Vectronja viszi lendületesen vonatát a 25-ös vonalon, Kemendollárnál (fotó: Vörös Attila)

Támogatott tartalom

Sorozatunk korábbi fejezetei

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek