Könnyűvasút épülhet Suriname-ban
A huszonkilenc kilométer hosszú vasútvonal részletes terveit a napokban tette közzé az egykor Holland Guyana néven ismert dél-amerikai állam kormánya. A Strukton Systems potenciális kivitelező-esélyessé lépett elő a pálya előzetes terveit tartalmazó megvalósíthatósági tanulmányával, jóllehet a megállapodás odaítélésének hivatalos időpontja még nincs bejelentve.
A vonal az Atlanti-óceán partján elterülő főváros Poelepantje állomásáról kiindulva déli irányba vezetne, Onverwachtig Latournál, Hannaslustnál, Welgedachtnál, Lelydorpban két helyen, valamint Bernharddorpnál alakítanának ki megállókat. A két végállomás közti utazás körülbelül harminc percig tartana, a járatok tizenöt perces követési idővel közlekednének.
A Strukton kényelmes és gyors vasúti kapcsolatot szeretne megvalósítani, gyakori követési időkkel. A szolgáltatással részben tehermentesíteni lehetne Suriname legsűrűbb forgalmú közútját, csökkentve ezzel a közlekedési balesetek számát, valamint javítva az egészségügyi és oktatási intézményekhez való eljutást is. Középtávon számolnak a pálya a paramaribói Johan Adolf Pengel nemzetközi repülőtérig történő meghosszabbításával is.
A nyolc állomást felfűző, kétvágányú első szakasz építési költségeit százharminc millió euróra becsülik, ennek nagy részét a holland ING bank által biztosított hitelből finanszírozzák. A pálya mentén egy híd és tizenhat szintbeli átjáró épülne ki. A szolgáltatáshoz öt, kétszázötven férőhelyes dízel motorvonatra, valamint a vonatszemélyzet kiképzésére lenne szükség. Az International Railway Journal információi szerint már létre is hoztak egy az üzemeltetésért felelős helyi társaságot, ami körülbelül százötven embert tudna alkalmazni.
A Strukton számításai szerint a megvalósítás tizenkét hónapot venne igénybe, a pályatesztekhez pedig további három hónap kell. A nyomvonalhoz szükséges földterületek felvásárlása az utolsó szakaszánál tart, így a munkálatok hamarosan el is kezdődhetnek. A vasútvonal által megvalósuló társadalmi előnyökkel kapcsolatos tanulmányok jelenleg is készülnek, elősegítve a külső felektől érkező pénzügyi hátteret.
Suriname vasúthálózata mindössze 166 kilométert tesz ki: egy nyolcvan kilométer hosszú, normál nyomtávú vonal halad az ország nyugati részén, valamint létezik egy Onverwachtot Brownsberggel összekötő, nyolcvanhat kilométeres, méteres nyomtávú szakasz is. A síneket azonban évtizedek óta nem használják. Paramaribóban előzőleg 1903 és 1987 között működött vasút, akkor a méteres nyomtávú, úgynevezett Landsspoorweget használhatták az utasok a fővárostól Zanderijen át Kabelig – adja hírül a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!