Korán véget ért a lufis óceáni kaland

iho   ·   2013.09.16. 13:00
cim2

Írország helyett csak az amerikai kontinens legkeletibb zónájáig, Új-Fundlandig sikerült eljutnia annak a bátor pilótának, aki héliummal töltött lufik segítségével akart volna átkelni az óceánon. Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a szabad repülés jeles rajongója, az egyébként szakszolgálati engedéllyel is rendelkező Jonathan Trappe két éve készült a nagy kalandra, és már nyár közepe óta várta a megfelelő időjárást a felszállásra, miután korábban hasonló lufifürt segítségével átrepülte a La Manche csatornát és ugyancsak sikeresen átkelt az Alpok felett. Ezen a videón korábbi repülései közben látható a férfi, aki megvalósította megannyi gyermek álmát, és nagy, színes lufikkal repül.

Trappe most 370 kisebb ballont hurkolt össze egy 30 méter magas lufifürtté, ez alá függesztett egy életmentő vitorlás csónakot, benne az átkeléshez szükséges felszereléssel, víz- és homokballaszttal, rádióval és GPS-szel, meg egy berendezéssel, amely figyelmeztette volna a pilótát, ha miközben ő alszik, a repülő lufikat túl magasra vagy túl alacsonyra kényszerítené az időjárás.

Start előtt: az életmentő csónak, ami egyben a ballon gondolájaképp szolgál

A felszállás előtti éjszakán ott volt vele a világhírű kalandor, Joe Kittinger, aki nemcsak hogy elsőként hajtott végre 1960-ban ejtőernyős ugrást a sztratoszférából, de ő volt az első, aki gázballonnal repült át az óceánon. Kittinger tavaly a szuperszonikus zuhanás bajnoka, Felix Baumgartner mellett volt tanácsadó, most Trappe segítője lett, és ugyancsak fontos részese volt a kísérletnek egy jeles meteorológus is, aki végül is kitűzte az átkelés legmegfelelőbb időpontját.

Harminc méter magas lufifürt emelte a pilótát a magasba

A lufis alkotmány a Maine állambeli Caribou mellett emelkedett a levegőbe, és 7,6 kilométer magasra jutott, miközben biztatóan sodródott kelet felé. De mindössze hatszáz mérföld és 12 óra után ért földet, az első hírek szerint a szélirány mégis megváltozott, és emiatt kellett leszállni, de a részletekről egyelőre nincs jelentés, csak annyit lehet tudni, hogy Trappe jól van és várja a kanadai Új-Fundlandon, a parttól néhány kilométernyire a segítőket.

A lufis szerkezet végül nem érte el a nyílt óceánt

Az eredeti elképzelés az volt, hogy a luficsokor akár 5-6 napot tölt a levegőben, és a szélirány szerint tulajdonképp bárhol partot ér akár Afrikában, akár Európában. Ehhez képest nyilván nagy csalódás Új-Fundland, de Trappe nyilván nem akart kockáztatni, eddig 29 kísérletből öt „rendes” ballonos vesztette életét a sikertelen atlanti átkelése során.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.